MIH Kirjoitettu July 31, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 31, 2009 Hei!Minulla on valkokultainen vihkisormus jota pienennetään ja jonka rungosta tehdään sirompi. Kun sormuksesta poistetaan massaa niin mihin se päätyy? Pitääkö kultaseppä sen automaattisesi vai voinko pyytää sen takaisin? Pitäisikö ylimääräisen kullan vaikuttaa pienennyksen hintaan? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna K Kirjoitettu August 1, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu August 1, 2009 Sormus on sinun omaisuuttasi, joten sepän kuuluu tarjota sitä takaisin. Jos asiakas ei halua ylijäänyttä kultaa, itse ainakin hyvitän kullan osuuden (romukultana) korjaustyöstä jos sen rahallinen arvo on merkittävä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
MIH Kirjoitettu August 3, 2009 Kirjoittaja Raportoi Share Kirjoitettu August 3, 2009 Kiitos hanna vastauksestasi. Mikä määrä kultaa on rahallisesti merkittävä? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna K Kirjoitettu August 3, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu August 3, 2009 Tässä K.A. Rasmussenin (www.rasmussen.fi) romukultahinnat:14k (585) = 9,78 /g18k (750) = 12,96 /gNämä hinnat on päivitetty 30.3.2009, romukullan hinta vaihtelee kullan päivän hinnan mukaan. Kullan hinta on pudonnut maaliskuisesta arvosta.Sormuksen koonmuutos-esimerkki:Kun 4mm leveä, 2mm vahva 750-kultasormus pienennetään kaksi kokoa, poistettu pala painaa noin 0,7g.Itse hyvitän poistetun kullan osuuden silloin kun kullan arvo on parista eurosta ylöspäin. Osa asiakkaista haluaa kullan itselleen ja teettävät uusia koruja kun heillä alkaa olla romukultaa riittävästi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marena Kirjoitettu September 27, 2011 Raportoi Share Kirjoitettu September 27, 2011 HeiHaluaisin pienennyttää äitini sormuksen minulle vihkisormukseksi. Jos tästä jää yli kultaa, voiko sen käyttää korvakorun korjaamiseen? Minulla on helmi-timanttikorvakorut, joista toisesta puuttuu piikki - siis se osa joka menee korvan reikään. Onko liian kaukaa haettua yhdistää nämä asiat? Sormuksesta pätkäisty pala menisi siis korviksen korjaukseen? MInulla on myösromukultaa kaksi sormusta, joten matskusta ei sinänsä olisi pulaa.Toinen kysymys korviksiin liittyen: niiden helmet ovat himmenneet. Voiko sellaista asiaa korjata jotenkin? Eivät ole muuten ainoat himmenneet helmet tässä perheessä, minulla on myösantiikkikoru, jossa on aitoja helmiä (ei viljeltyjä) ja nekin ovat himmenneet... Mistä himmeneminen johtuu, voiko sen korjata ja miten sitä voisi jatkossa estää? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna K Kirjoitettu September 30, 2011 Raportoi Share Kirjoitettu September 30, 2011 Hei Marena!Sormuksesta jäävä pala (ja muukin romukulta) voidaan hyvittää hinnassa korvakorun korjauksen tai muun kultasepäntyön yhteydessä. Palasta sinänsä ei tehdä uutta tappia, sillä se toisi ylimääräistä työtä (palan sulatus ja uudelleenmuotoilu yms.) muutoin yksinkertaiseen työhön.Helmien osalta on hankala sanoa niitä näkemättä, mitä niille kannattaisi tehdä. Joka tapauksessa, jos helmien pinta on mennyt rikki ja ne ovat tästä syystä himmenneet, ainoa keino on vaihtaa helmet uusiin. Jos nykyisillä helmillä on kuitenkin tunne- tai muuta arvoa, kannattaa vaihtamista harkita tarkkaan.Helmien kanssa tulee varoa eri kemikaalien käyttöä, esimerkiksi hiuslakka, kosteusvoiteet ja hajuvesi ovat vaaraksi helmille. Kuten muutkin korut, helmet tulisi ottaa aina pois uidessa, saunoessa ja suihkussa käydessä. Helmet tulisi puhdistaa jokaisen käyttökerran jälkeen, jottei lika ja mahdolliset kemikaalit pääse vaurioittamaan helmen pintaa. Puhdistus tehdään pehmeällä kankaalla tai säämiskällä kevyesti pyyhkimällä (kostuta liina tarvittaessa). Helmet kannattaa puhdistaa välillä perusteellisemminkin, jolloin ne pestään miedossa saippuavedessä. Huuhtelun jälkeen kuivaus tehdään pehmeällä kankaalla, punotut helmet kannattaa jättää tasolle liinan päälle kuivumaan, jottei nauha pääse venymään. Samasta syystä helminauhan tulee olla täysin kuiva ennen käyttöönottoa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marena Kirjoitettu February 23, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu February 23, 2012 Hei! Kiitos neuvoista. Helmet piti vaihtaa, ne olivat niin huonossa kunnossa. Ja puuttuva piikki tehtiin muusta kuin siitä vanhan sormuksen kullasta, sen möin romukultana niiden kahden vanhan sormuksen kanssa. Hintaa yhdelle kaiverrukselle, uusille helmille, uudelle korviksen piikille ja sormuksen pienennykselle tuli 180 euroa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts