Guest Vieras Kirjoitettu April 28, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu April 28, 2009 Heips! Olen tässä tehnyt omiin häihini paikkakortteja ja laittanut niihin vieraan etunimen ja jos on ollut samannimisiä, niin sitten etunimen ja siihen sukunimen ensimmäisen kirjaimen. No nyt minulle tulikin sellainen ongelma eteen, että onkin eräillä henkilöillä sama etunimi ja sukunimi alkaa samalla kirjaimella myös. Mites tällaiset merkitään? Laitanko siihen sitten vaan etunimen ja lisäksi sukunimen kaksi ensimmäistä kirjainta? Vai pitäisikö siihen sitten kirjoittaa koko sukunimi? Se kyllä tuntuu vähän tyhmältä sitten, kun ei muissa ole sukunimeä... Mitä olette mieltä? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malssi Kirjoitettu April 28, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu April 28, 2009 Ehdottomasti koko sukunimi, en muista ikinä nähneeni jonkun sukunimeä lyhennettynä kahteen ekaan kirjaimeen. Ei mun mielestä näytä mitenkään hullulta, vaan ihan normaalilta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liisukka09 Kirjoitettu May 2, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 2, 2009 Olin kyllä yksissä häissä, joissa meitä istui samassa pöydässä monta samannimistä, ja nimet oli lyhennetty tyyliin Anna K, Anna Ki ja vielä Anna Kii Se sai aikaan ihan hauskan keskustelun, kun me "Annat" emme toisiamme entuudestaan tunteneet. Mutta kukin tyylillään. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malssi Kirjoitettu May 2, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 2, 2009 Niin no...Mulle tulee vaan mieleen peruskoulun samannimiset, joita opettajat päätyivät aina kutsumaan nimillä "Tiina Koo / Tiina Aa / Tiina Kaa"...Itse pidän kohteliaampana kirjoittaa koko nimen. Tosin, jos vieraita ei haittaa, niin sitten ok. Itse en silti tykkäisi, jos nimikortissa lukisi "Malssi Ta." Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
martsu80 Kirjoitettu May 2, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 2, 2009 Itse mietin tota samaa ongelmaa, kun vieraissa on esim 2xJussi Sa...Sukunimiä ei kyl laiteta paikkakortteihin, joten aateltiin, että kyllä ne ihmiset paikkansa löytääkun laitetaan pelkkä "Jussi S", koska kyllähän ne joutuu kattoo pöytäkartasta ensin et mitä pöydänpäätä kohti lähtevät suunnistaa.. Pöytäkartassa on kaikkien etu&sukunimet esillä sit.Ja tuskin ne jätkät nyt olettaa et ne ois esim laitettu eri pöytään seuralaisensa kanssa.. Ittekin kyl pitäsin tökerönä, jos miun sukunimestä olis napattu vaik 2-3kirjainta alusta etunimen kans. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras Kirjoitettu May 4, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 4, 2009 Itse mietin tota samaa ongelmaa, kun vieraissa on esim 2xJussi Sa...Sukunimiä ei kyl laiteta paikkakortteihin, joten aateltiin, että kyllä ne ihmiset paikkansa löytääkun laitetaan pelkkä "Jussi S", koska kyllähän ne joutuu kattoo pöytäkartasta ensin et mitä pöydänpäätä kohti lähtevät suunnistaa.. Pöytäkartassa on kaikkien etu&sukunimet esillä sit.Ja tuskin ne jätkät nyt olettaa et ne ois esim laitettu eri pöytään seuralaisensa kanssa.. Ittekin kyl pitäsin tökerönä, jos miun sukunimestä olis napattu vaik 2-3kirjainta alusta etunimen kans.Tästä vaihtoehdosta minä pidän ; ) Kiitokset vinkistä! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kirjoitettu May 4, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 4, 2009 No nyt minulle tulikin sellainen ongelma eteen, että onkin eräillä henkilöillä sama etunimi ja sukunimi alkaa samalla kirjaimella myös. Mites tällaiset merkitään? Laitanko siihen sitten vaan etunimen ja lisäksi sukunimen kaksi ensimmäistä kirjainta?Miun läheisissä ystävissä on yksi tyttö, jolla on sama etunimi, ja jonka sukunimen kaksi ekaa kirjainta on samat kuin miun tyttönimessä. Leikitään vaikka että miun etunimi olis Nelli ja tyttönimi Kaneli, niin tää toinen olis Nelli Karpalo. Silloin nuoruudessa meidät erotettiin niin, että minä olin Nelli Kan ja tää toinen Nelli Kar. Ja nykyään, vaikka sukunimet ei ala enää samoilla kirjaimilla, tietty piiri tuntee tämän toisen tytön Nelli Kar:na. Kukaan, siis ei kukaan puhu Nellistä jos tarkoitetaan tätä toista (ja taitaapa olla niinkin, että minäkään en ole pelkkä etunimi, vaan tyttönimen kolme ekaa kirjainta seuraa mukana..) Tämmösessä tapauksessa miusta olis hauskaa, jos paikkakortissa olis nämä sukunimen kolme ekaa kirjainta mukana! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
piula Kirjoitettu May 6, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 6, 2009 Miksei sitä sukunimeä voi sitten kirjoittaa?? Onko se jotenkin mautonta? Itse ajattelin kyllä laittaa koko nimen paikkakorttiin kun siihen kerran allekkain hyvin mahtuvat.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satuliini^ Kirjoitettu May 7, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 7, 2009 Meillä oli paikkakorteissa pelkästään etunimi ( saa isomalla fontilla ja näkee siis paremmin) ja sitten pöytäkartoissa oli koko nimet. Meillä ainakin kaikki löysivät omat paikkansa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras Kirjoitettu May 7, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 7, 2009 Miksei sitä sukunimeä voi sitten kirjoittaa?? Onko se jotenkin mautonta? Itse ajattelin kyllä laittaa koko nimen paikkakorttiin kun siihen kerran allekkain hyvin mahtuvat..Ei kyse ole siitä että se olisi jotenkin mautonta laittaa sukunimi siihen paikkakorttiin. Vaan kun olen jo tehnyt osan paikkakorteista niin, että siinä on vain se etunimi ja se on kirjoitettu siihen isolla. Niin kysymys oli siitä, että onko sitten hölmöä jos toisissa paikkakorteissa on se pelkkä etunimi isolla ja sitten joutuu toisiin tekemään pienemmällä fontilla että sopii koko nimi. Tästä oli kyse. Mutta itse olen tullut siihen ratkaisuun, että laitan niihin paikkakortteihin sen etunimen ja sitten sinne pöytäkarttaan koko nimen, niinkuin tuolla edellä oli mainittu. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
martsu80 Kirjoitettu May 7, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 7, 2009 Sama pointti kuin edelliselläkin. Ja lisäksi minusta kyllä tuntus tosi muodolliselta ja jäykältä meiningiltä, että olis sukunimet pöytäkorteissa.. Ja eipähän tarttee tehdä niistä valtavan isoja, vaan saa niistä nätimpiäkin kun tarttee vaan etunimet saada niihin mahtumaan Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annick Kirjoitettu July 17, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 17, 2009 Meille tuli paikkakortteihin etu- ja sukunimi seka Miss/Ms/Mrs ja Mr, kun briteille se on niin luonnollista. Itse tassa sitten mietin omien vieraiden osalta milloin Miss/Ms/Mrs, vaikka tiedan kylla saannot, mutta silti, suomalaisittain se ei mennyt ihan niin luonnostaan... Lisaksi oli ongelmia joidenkin avecien kanssa kun en tiennyt heidan sukunimia. Etta taalla ollaan toisessa aaripaassa. No saatiin kuitenkin kaikki printattua ) Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
muffeli Kirjoitettu July 21, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 21, 2009 Meillä on paikkakorteissa pelkkä etunimi ja pöytäkartassa sitten koko nimet. Meidän kymmenen hengen pöytiin ei yhteenkään tule kahta samannimistä, joten ei ole ongelmaa siinä, että paikkakorteissa on vain etunimet. Minusta etunimi + sukunimen ensimmäinen kirjain (saati toinen ja kolmas) ei näytä yhtä tyylikkäältä kuin pelkkä etunimi tai sitten etu- ja sukunimi. Tulee enemmän mieleen kouluajat, kun oli Elina A:ta ja Elina K:ta samalla luokalla. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rog3r Kirjoitettu July 21, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 21, 2009 Meillä tulee pöytäkarttaan koko nimet ja paikkakortteihin vaan etunimet, tai jos on saman nimisiä, niin sukunimen ensimmäinen kirjain. Toimii musta ihan hyvin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Via Kirjoitettu July 23, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 23, 2009 Meillä on pöydät jaettu hääparin pöydäksi, kavereiden pöydäksi, mun suvun pöydäksi ja sitten avon suvulla on kaksi pöytää, toinen lapsiperheille ja toinen niille jotka tulevat ilman lapsia. (Toivotaan nyt sitten että ne pöydät mahtuu näin..) Aattelin pöytäkarttaan nimetä pöydät tyyliin "Morsiamen suku" ja sitten ihan vaan etunimillä (paitsi isovanhemmat ovat ihan vaan Mamma ja Pappa) paikat, rennompaa näin. Meillä on vain 67 vierasta joten jokainen kyllä löytää paikkansa, eikä samannimisiä ole kuin pari ja hekin ei pöydissä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts