Katjuskainen Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Hei!Osaatteko sanoa minkä vahvuisia booleja häissä kannattaa olla? Itse testasimme boolia, jonka vahvuudeksi lopulta tuli 6,4%, onko liian vähän??? Tarjolla on kuitenkin myös muuta alkoholia, kuten olutta ja siideriä ja viinejä.Mielipiteitä kaivataan kipeästi sen jälkeen, kun oma äiti kommentoi että onpa vähän prosentteja!!:D K Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kähmäräpälä Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 No mä en yli 10% boolia tekisi. On mielestäni helpompaa juoda mietoa boolia muutama lasillinen enemmän kuin yrittää nautiskella boolista, josta viina puskee pahasti läpi (tai puolihuolimattomasti litkiä sitä kesäkuumalla janoonsa ja olla sitten tolkuttomassa humalassa). Mielestäni sopiva vahvuus boolille on noin 6-9% - riippuu vähän siitäkin, millainen booli on kyseessä, onko tarjolla jotain muutakin juotavaa ja millaista väkeä on juhlissa. Mä teen töissä jonkun verran asiakkaille boolisuosituksia ja olen toisinaan ihmeissäni kun jotkut ihmiset eivät suostu edes harkitsemaan alle 10% boolia - useamman kerran olen myös kuullut, että kyllä boolissa pitää prosentteja olla vähintään parikymmentä . Varsinkin keski-ikäiset miehet tuntuvat olevan usein sitä mieltä, että mitä vahvempi booli, sen parempi... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jakkihärkä Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Mitä vahvempi sen parempi!Vahva booli on ihana asia! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppis-78 Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Itse taasen nautin enemmän miedommista booleista, eli en itse menisi tuosta 7%:sta yli. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kj Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Meillä oli pikkasen reilu 5%...ja illan myötä tais monen sekoittelijan toimesta tulla hieman vahvempaakin Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katjuskainen Kirjoitettu June 15, 2008 Kirjoittaja Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Kiitos vastauksista Ehkä siis booli saa olla sen vahvuista kun se nyt on. Ehdin jo huolestua. Olenkin joskus maistanut vanhempieni boolia ja se EI ollut hyvää, joten ehkä voin olla kuuntelematta heidän kommenttejaan K Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eloliina Kirjoitettu July 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu July 13, 2008 Minun mielestä 5%-7% on hyvä. Eihän esim. lonkerossakaan ole kun 5.5%, niin miksi boolista pitäisi tehdä kovin tujua? Meidän boolista tulee n.6%Tuo alkon laskuri on tosi hyvä! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
justiina26 Kirjoitettu July 23, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu July 23, 2008 meillä boolista tulee 6.2 prosenttista.... ja saa kelvata... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
safira86 Kirjoitettu July 24, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu July 24, 2008 Meillä on tarkoitus tehdä boolista 5-6%, jotta siitä ei tule liian vahvaa Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mila Kirjoitettu September 2, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu September 2, 2008 Meillä oli n. 7%. Aluksi jotkut rutisi ettei mene päähän, mutta loppuillasta näytti kaikilla menneen ihan kivasti päähän Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
peppi88 Kirjoitettu September 3, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu September 3, 2008 Meille tulee kanssa varmaankin toi 5-6% vahvuinen booli. Pitää ottaa tarpeeksi isot mukit siihen vierelle, jottei vieraiden tarvitse koko ajan rampata boolimaljalla. Onhan se vähän noloa käydä 5 minsan välein täyttämässä sitä 1.5 desin mukia. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jellis 080809 Kirjoitettu September 7, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu September 7, 2008 Tässä laskin hieman boolille tulevaa hintaa jos tekee tuollasta noin 6%:sta. Sillehän tuleekin yllättävän paljon hintaa... Olutta saa parhaimmillaan reilun 2 euron litrahinnalla, boolille tulee reilusti yli 6 euroa/l Onko jollakin kokemusta meneekö boolia juhlissa niin paljon vähemmän, että tuo aikasta suuri hintaero kaventuisi tai peräti että booli tulisi edullisemmamksi? Itse ainakin yllätyin boolin hinnasta, aina olen kuvitellut, että se olisi isolle porukalla edullisempi ratkaisu kuin hankkia olutta/siideriä/lonkeroa... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jakkihärkä Kirjoitettu October 17, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu October 17, 2008 Kyl mä nautin semmosesta selkeesti vahvemmasta boolista. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carnassial Kirjoitettu December 17, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu December 17, 2008 Meillä oli n. 7%. Aluksi jotkut rutisi ettei mene päähän, mutta loppuillasta näytti kaikilla menneen ihan kivasti päähän Jeps, kyllähän se saatta aluksi tuntua siltä ettei mene päähän, jos booli ei selkeästi viinalle maistu ja lasia joutuu muutaman kerran täyttämään Mutta tosiaan, ei kannata turhan tuhtia boolista tehdä, että maistuisi useimmille. On tosiaan helpompi juoda se pari lasia kuin kärvistellä yhden lasillisen kanssa koko ilta. Pitäähän boolin kuitenkin ihan hyvältä maistua eikä vain humalluttaa. Olin itse eräissä juhlissa, joissa tarjottu booli oli todella äkäistä. En osaa sano paljonko siinä mahtoi olla prosentteja mutta se ei maistunut muulle kuin viinalle ja koristeena maljassa lillui vain muutama mansikka. En saanut sitten sitä yhtäkään lasia alas. Vaikka kyllähän tuo booli näytti joillekin maistuvan.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
aspylkka Kirjoitettu January 26, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 26, 2009 Enpä tekis boolista vahvempaa kuin keskiolut, muuten kokemattomammat kippaajat on pöydän alla ennen ensimmäistäkään valssia.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_paradise_79 Kirjoitettu January 26, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 26, 2009 Me tehtiin koe-erät joista toisessa oli noin 5,5% ja toisessa noin 7,5%. Ja meidän makuun oli enemmän tuo mieto versio, joten sillä sitten mennään maaliskuussa.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppis-78 Kirjoitettu January 27, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 27, 2009 Olin tässä vasta eräissä juhlissa, jossa oli tarjolla boolia. Ei tuntunut menevän juurikaan kaupaksi, sillä oli melkoisen makeaa ja vahvaa. Jossain vaiheessa sitä sitten fiksailtiin -toisin sanoen lantrattiin- ja kävin virallinen kuulutus: "Booli on nyt miedompaa, joten sitäkin voi taas juoda!" Eli taitaa olla aika yleistä, että ihmiset mieluummin juo sitä miedompaa kuin vahvempaa. Tässäkin tapauksessa makuja on monenlaisia, mutta oma käsitykseni on, että miedompi maistuu useammalle. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Islay Kirjoitettu February 8, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu February 8, 2009 Mielestäni boolista ei kannata tehdä kovin vahvaa, vaan noin 5-prosenttista. Ihmiset voivat sitten juoda sitä huoletta eikä kenenkään juhla mene pilalle yllättäneen boolin takia. Jotka enemmän haluavat ottaa, osaavat kyllä napata taskumatin mukaansa kotoa lähtiessään. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nanny Auvomieli Kirjoitettu February 9, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu February 9, 2009 Ensimmäisen boolierän voi tehdä huoleti vahvaksi (5-7%), että ujoimpienkin vieraidenkielenkannakkeet vetristyvät.Seuraavia voi aivan hyvin miedontaa, maku muulla kuin alkoholilla.Ja vielä, jos tarjolla ei ole kuin boolia, muistakaadiabeetikot. Eli vaikka eri kannu missä ei oleliköörejä eikä makeita mehuja/limuja. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rainbow72 Kirjoitettu February 21, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu February 21, 2009 Ensimmäisen boolierän voi tehdä huoleti vahvaksi (5-7%), että ujoimpienkin vieraidenkielenkannakkeet vetristyvät.Seuraavia voi aivan hyvin miedontaa, maku muulla kuin alkoholilla.Ja vielä, jos tarjolla ei ole kuin boolia, muistakaadiabeetikot. Eli vaikka eri kannu missä ei oleliköörejä eikä makeita mehuja/limuja.Hyvä pointti, Nanny! Pitääkin muistaa myös sokerittomat juomat pöytään=) Ei pelkästään alkoholittomat. Tosin ehkäpä ihan vesikannutkin saattaisi olla aiheellisia. Varsinkin kesähäissä. Muutenkin on hyvä olla kaikille juhlijoille (myös boolinjuojille) tarjolla riittävästi alkoholitonta juotavaa. Mukavampi sitä booliakin ottaa, kun voi välissä vähään "keventää" =) Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ötökkä Kirjoitettu February 25, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu February 25, 2009 Olen muistaakseni kuullut suosituksen, että boolin olisi hyvä olla suunnilleen keskioluen/siiderin vahvuista, eli 5-prosenttinen on ihan hyvä. Booli halutaan yleensä juoda kylmänä, joten yksi lasillinen kumotaan nopeasti, eikä sitä kovinkaan usein muutenkaan jäädä nautiskelemaan hitaasti (kuten esim. viinien kanssa voidaan tehdä). Boolia juodaan helposti myös janojuomana, joten kovin vahvaa ei kannata tehdä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carnassial Kirjoitettu May 9, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu May 9, 2009 Alkon sivuilta löytyi hyvä laskuri, jolla voi laskea boolin määrän ja vahvuuden.http://www.alko.fi/boolilaskuri/fi/&expand=6.1 Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
cedwa Kirjoitettu July 28, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 28, 2009 toi on muuten tosi kätevä, toi alkon boolilaskuri. Iso apu Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest pirjo Kirjoitettu May 7, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu May 7, 2010 www.boolit.fi - Hyviä boolireseptejä, joissa alkoholipitoisuus mainittu + ohjeita mm. pitoisuudesta yleensä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsirppis Kirjoitettu May 18, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu May 18, 2010 Itse ennen eräässä nautintoliikkeessä työskennelleenä (ja myös boolivinkkejä antaneena) ihmettelen, että miksi sitä boolin prosenttimäärää kuuluttaa? Keski-ikäisille miehille se tunnetusti on hyvin tärkeää Hyvin tehtynä myös yli 10prosenttinen ei maistu alkoholilta (vinkkinä ulkomaiset mehut, Suomesta ei tarpeeksi makeita tarjolla) joten onko tarkoituksenmukaista että kossun tai muun väkevän maku tulee lävitse? Meille tulee juurikin keppanan vahvuista boolia, muuten menee liian äiteläksi. Ja jos prosentteja haluaa nostaa ilman viinan makua suosittelen kuoharia tai halpisvalkkaria. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts