Jump to content
Naimisiin.info

Opiksi muille


heko

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Panostakaa oikeasti niihin teidän vieraisiin, sillä ilman vieraiden hyvää fiilistä ei teillä ole mitään kunnon juhliakaan. Tai mun käsitys juhlista ei ainakaan ole se, että porukka istua kököttää baaritiskillä tai pöydissä ja odottaa että jotain tapahtuu.

1) tehkää aikataulu sellaiseksi, ettei vieraiden tarvitse odottaa että juhla alkaa. SE ON PERSEESTÄ (nimim. olen ollut häissä vieraana noin 15-20 kertaa). Käykää valokuvassa ennen vihkimistä, tai järkätkää kuvaustuokio juhlapaikalle. Me otimme muutamia kuvia hääautossa kirkon pihassa ja sitten muutamia lisää kun saavuimme juhlapaikalle. Virallisten potrettikuvien määrä ei ole huima (ehkä 20kpl), mutta niistä riittää kyllä valinnavaraa kiitoskorttiin. Perhe- yms. ryhmäkuvia alettiin ottaa heti kun lähisukulaiset olivat syöneet, joten koko ajan oli lisää kuvattavia ryhmiä sitä mukaa kun vieraat olivat saaneet syödyksi. Siis pöytäjärjestys oli mietitty siltä kannalta, että kenen kanssa halutaan ryhmäkuvat ja he pääsivät myös ottamaan ensin ruokaa. Ryhmäkuvat otettiin juhlatilassa vähän sivussa, joten muut vieraat näkivät koko ajan ettemme hävinneet mihinkään, ja kävivät itsekin ottamassa meistä kuvia. Tai kävivät vessassa, tupakalla, takakontilla jne... Kuvaustuokion jälkeen alkoi sitten muu ohjelma.

2) varautukaa siihen, että olette vuorenvarmasti jossain vaiheessa etuajassa/jäljessä aikataulua =älkää laittako pöytiin juhlan ohjelmaa kellonaikojen kera!! Meillä tuli suurin yllätys siitä, että onnittelut ja maljannosto oli hoidettu lähes tuntia ennen kuin ruokailun oli sovittu alkavaksi. Eli tähän väliin oli pakko keksiä jotain, vaikka keittiö hienosti kiri ruokailun alkamaan puoli tuntia aikaisemmaksi. Siirsimme sitten yhden puheista jo ennen ruokaa, ja tilanteesta selvittiin ilman että kukaan vieraista tod.näk. huomasi mitään. Ja vaikkei mitään ohjelmaa haluaisikaan, niin suosittelen että silti on jotain pientä ohjelmaa takataskussa jos vierailla alkaa näyttää olevan tylsää.

3) pihistäkää jostain muusta, jotta saatte livebändin paikalle. (vähän vaatimattomampi puku, sormus, kutsut, riisutumpi menu jne..). Meillä oli kaksi bändiä, ja tämä järjestely oli ihan menestys. Eka bändi soitti kaksi settiä kevyempää musiikkia (valssia yms. perinteistä iskelmää) sellaisella volyymillä, että vieraat pystyivät vielä puhumaan ja paritansseista tykkäävät pääsivät tanssimaan. Roudaustauko ajoitettiin iltapalan ajaksi, joten kaikki ehtivät syödä rauhassa. Toka bändi soitti kolme settiä rockia. Tanssilattia oli meillä täysi ihan koko illan, eli melkein 5 tuntia. Ja tätä me haluttiinkin :)

4) miettikää plaseeraus erittäin huolellisesti. Älkää laittako esim. ketjupolttajia samaan pöytään ei-tupakoivien kanssa, elleivät ole tosi hyvä kavereita keskenään. Istumajärjestys on vieraiden viihtymisen kannalta yksi tärkeimmistä asioista, ja häät ei ole se tilaisuus jossa tutustaan uusiin ihmisiin, vaan vaihdetaan kuulumisia sukulaisten ja lapsuudenystävien kanssa.

5) hyväksy se, ettet tod.näk. ehdi jutella kaikkien vieraiden kanssa.

6) valitkaa häävalssiksi/tanssiksi sellainen kappale, joka on molemmille tärkeä. Ei tarvitse valssata jos ei osaa. Häätanssi oli meille molemmille koko päivän tunteikkain hetki, jonka aikana ei todellakaan tajunnut ulkomaailmasta yhtään mitään.

7) Jälleen panostusta vieraisiin: jotkut ovat tehneet valokuvakirjoja/seiniä hääparista häihin ajankuluksi. Minä sanon, että kukaan ei ole niin kiinnostunut muista kuin on kiinnostunut itsestään. Teimme siis riisutun häälehden, jonka ainoa sisältö oli kuvaus/tarina tms. jokaisesta paikalla olevasta vieraasta pöytäjärjestyksessä. Tämä vaati vaivannäköä, mutta lehteä kehuttiin tosi paljon, ja ne hävisivät pöydistä illan edetessä melko nopeasti kun vieraat hamstrasivat niitä talteen. Eli selvisimme mainiosti ilman hääkarkkeja, vieraslahjoja, karkkibuffettia jne.jne.

8) nauti päivästä, tuoreesta aviomiehestä/-vaimosta ja vieraiden seurasta! Relaa, ota viiniä (mutta älä liikaa), tanssi sen sukulaissedän kanssa jota et muuten näe juuri koskaan ja nosta malja serkkujen ja lapsuudenystävien kanssa. Älä pingota siitä että asioiden kuuluu mennä tietyssä järjestyksessä. Sen järjestyksen tietää vain hääpari ja avustajat. Juhla sujuu ihan oikeasti omalla painollaan. Eikä sinun tarvitse tietää mitä kello on ;)

9) kaikkia ei voi viihdyttää vaikka mitä tekisi, juhlissa on aina varmasti joku jolla on naama myrtsinä, mutta se ei tod.näk. ole sinun syysi. Ja jos joku juoruämmä katsoo asiakseen juhlien jälkeen ottaa jonkin asian tai toisen vieraan silmätikuksi, se on hänen ongelmansa eikä sinun.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Sulhaselle taskuun nenäliina, jotta voi käyttää joko itse tai antaa morsiammelle alttarilla. Itkin liikutuksesta koko matkan alttarille ja kun päästiin papin eteen, nenä vuoti eikä ollut nenäliinaa. Niiskutin koko seremonian, jonka aikana pillahdin itkuun vielä uudelleenkin morsiusvalaa sanoessa.

Jos vuokraatte häihin jonkun vempaimen, muistuttakaa sen käyttäjää lukemaan käyttöohjeet kunnolla

Varatkaa pari jatkojohtoa mukaan hääpaikalle, vaikkei niille heti olisikaan käyttöä

Kun bestman ja kaaso ovat hyvin tietoisia päivän ohjelmasta ja kulusta, voitte itse rentoutua ja nauttia. Myös vanhemmat tai sisarukset saattavat haluta olla mukana järjestämisestä, heille voi antaa osan kaason/bestmanin tehtävistä.

Ota kännykkään muistiin tarvittavat puhelinnumerot (esim. catering, bändi, muut esiintyjät...) jos tulee aamun/illan aikana tarve ottaa yhteyttä. Sähköpostista yhteystietojen etsiminen hankalaa. Anna yhteystiedot kaasolle/bestmanille

Sulhasella ei kuulemma asiaan lisättävää...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

-Pidä hauskaa koko päivä, rentoudu ja muista että se on sinun ja rakkaasi yhteinen ja ainutkertainen päivä

-Suunnittele ja tee valmiiksi ihan kaikki mitä pystyt hyvissä ajoin, ettei viimeisenä iltana tarvitse ruveta esim. autonkoristeita ja soittolistaa väsäämään (kokemusta on ja ei ollut kivaa väsyneenä ja stressaantuneena)

-Muistakaa ottaa kaikki sellaiset kuvat mitä olette halunneet ja varatkaa sille juhlasta aikaa sitä varten

-Kannattaa syödä järkevästi ennen häitä ja hääpäivänä. Ruoka ei maittanut yhtään hääpäivänä kun olin niin täpinöissäni mutta pakko se vaan oli jotain syödä ja hyvä niin

-Pukua kannattaa testata monta kertaa, että sen kanssa on varmasti hyvä olla ja liikkua ja että se näyttää joka suunnasta siltä niin kuin pitääkin

-Häissä kannattaa kuunnella itseään ja toteuttaa juuri niitä visioita mitkä on hääparille tärkeitä eikä liiaksi kuunnella muita ja tehdä sitä mitä "pitäisi". Toisten mielipiteiden kunnioitus tietysti OK.

-Ja vielä kerran; päivästä kannattaa oikeasti nauttia rakkaan rinnalla eikä miettiä mitään turhia tai stressata. Kun hääpari on tyytyväinen ja iloinen, säteilee se myös vieraisiinkin :)

Link to comment
Share on other sites

Rentoudu ja nauti päivästä! Skumppalasi häätohinoissa saattaa auttaa  :curtsey:

 

Ne, mitä aamulla on tekemättä tai hoitamatta, saa ollakin.  Ja kannattaa käydä asiat kaason/bestmänin/seremoniamestarin kanssa huolella läpi etukäteen, niin ei itse tarvitse hoidella kaikenmaailman pikkujuttuja. Kuulin jälkikäteen, mitä kaikkea rakas kaasoni oli hoitanut, ja siten pienet "ongelmat" ei mun silmiini asti edes päässyt. Muistin häntä kyllä lahjoilla  :-X .

 

Kuvaajan kanssa kannattaa käydä tosi tarkkaan läpi, minkälaisia kuvia haluaa ja mistä otettavan. Itselle itsestäänselvistä asioista ei välttämättä tule muuten kuvaa...

 

Hyvä ryhti  :grin: . Mulla ei tainnut kokoaikaa olla  :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

-testaa pukuasi tarpeeksi. Se, että pyörähtelee se päällä pari minuuttia silloin tällöin ei ole tarpeeksi. Laita se päälle pidemmäksi aikaa esim. sulhasen ollessa reissussa ym. Oma olkaimeton pukuni oli sovituksissa täydellinen, ei valunut jne, mutta kun hääpäivä koitti, puku alkoi valua. Syypää oli tietysti morsian, joka ei ollut testannut pukuaan tanssien, ja saattoi olla pari kiloa laihempi kuin pukua ostaessa.

-pidä hyvä ryhti koko päivän ja nauti estottomasti. Tällä reseptillä saat myös parhaat kuvat.

-jos valokuvaajanne ei ole paikalla koko iltaa, pidä huoli, että joku muu ottaa kuvia sinusta ja sinulle tärkeistä ihmisistä.

-bändi ei ole välttämätön juhlien tunnelman kannalta. Meillä bändin virkaa hoiti spotify ja itunes ja tanssilattia oli täynnä tuntikaupalla. Edellytys tähän oli hyvin suunnitellut soittolistat. (Ehkä. Mies ja isä hoitivat DJn hommia, joten oikeasti en tiedä kuinka hyvin ne oli suunniteltu... Pääasia, että homma toimi! :girl_haha: )

-menkää valokuvaukseen ennen vihkimistä! Tässä on monta hyvää puolta. Näin vieraat eivät joudu odottamaan juhlien alkamista, se on tyhmää ja epäkohteliasta, ellei heille ole keksitty todella hyvää ohjelmaa siksi aikaa kun hääpari on poseeraamassa. Lisäksi morsiamen meikki on tässä vaiheessa vielä freesi eikä suttuiseksi itketty ja korjailtu.

-jos ei huvita askarrella, ei tarvitse. Kaikki asiat saa valmiina, jos askartelusormea ei kutkuta.

-älä stressaa koristelusta. Pidä huoli suurista linjoista, kukaan ei huomaa sitä millin eroa, joka mielestäsi on valtava. Panosta yksityiskohtiin jaksamisen ja ehtimisen mukaan.

-hanki hyvä MC. Jos kaaso tai bestman ei tähän taivu, ota ylimääräinen avustaja. Meillä tätä virkaa hoiti veljeni, ja hänen osuutensa juhliemme tunnelman nostattajana ja luojana oli suuri. Hän myös organisoi kaiken kaason ja bestmanien kanssa niin hyvin, että hääparin ei tarvinnut tehdä mitään eikä huolehtia mistään koko päivänä.

-jos häät ovat kohtuullisen pienet, esim. meillä n. 50 aikuista, ohjaa vieraat hienovaraisesti tilanteeseen, jossa heidän on pakko hieman tutustua toisiinsa. Meillä tämä hoitui niin, että vieraat oli kutsuttu paikalle puoli tuntia ennen seremonian alkua ja heitä vastaanottamassa oli molempien vanhemmat, sekä kaikki avustajat. He minglasivat ja esittelivät ihmisiä toisilleen parhaan kykynsä mukaan, ja näin saatiin hyvä ja lämmin tunnelma juhlille jo heti aluksi.

-jos paineensietokykysi on huono, älä järjestä puutarhajuhlia. Nimim. kaksi viikkoa maanisesti sääennustuksia seurannut

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

- Hyvä valokuvaaja oli ainakin minulle tosi tärkeä. Jäi harmittamaan, että kaikkien haluamieni ystävien kanssa ei keretty ottaa potretteja -jonkun aiemmin ehdottama lista on hyvä vaihtoehto! Lisäksi varaa kuvaukselle riittävästi aikaa!

 

-Tee häistä teidän hääparin näköiset:) Mitään ei ole pakko olla, ja kaikkea voi ja saa soveltaa.

 

-Panosta ruokaan ja valitse pitopalvelu huolella.

 

- Myös bändi kannattaa valita huolella -meidän bändi osasi valita musiikkinsa yleisön mukaan ja sai kaikki lattialle! Jos mahdollista, valitse bändi jonka tiedät entuudestaan olevan hyvä.

 

-Meillä oli viisi kaasoa ja viisi bestmania -tämä oli todella hyvä, kellekään ei jäänyt liikaa hommaa ja jokainen vastasi jostain aihealueesta joka oli itselle sopiva. Esim. kaksi toimivat juontajina, yksi vastasi musiikista, yksi avusti baarimikkoa, pari soitti ja lauloi, kolme piti puheet..

 

-Baarimikko oli loistojuttu! Meillä oli tosi ammattimainen baarimikko joka teki vieraille hyviä drinkkejä mm. tuoreista mansikoista. Loistava vaihtoehto boolille ja sai paljon kehuja

 

-Aloita askartelut ja valmistelut hyvissä ajoin niin ei tule stressiä :)

 

-Pyrkikää ottamaan häiden alusviikko jo mahdollisimman rennosti, että kaikki mitä voi, olisi hoidettu siihen mennessä.Yllätyksiä ja viime hetken juttuja on joka tapauksessa. :)

 

- Meillä jäi vieraskirjasta ihana muisto. Tee siitä sellainen, että sitä on mukava lueskella myöhemminkin :) toki tämä riippuu myös vieraista. Meidän vieraskirjassa oli jokaisesta vieraasta jostain kaivettu vanha kuva, viereisellä sivulla luki Terveiset ja elämänohjeet hääparille ja jokaisen vieraan välissä oli tyhjä aukeama, mihin saa jälkikäteen kuvan heistä häissä. Vieraskirjan alussa luki vähän meistä ja oli meistä kuvia.

 

-Tee vieraslistasta sellainen, kuin te kaksi haluatte. Liikaa ei kannata miettiä, mitä joku muu sanoo vaikka vanhempien toiveita voikin kuunnella. Vieraat ja hyvä tunnelma tekevät häät osaltaan.

 

-Meillä ei ollut mitään sen kummempaa ohjelmaa kuin ruoka,puheita ja bändi. Tämä toimi meidän tapauksessa hyvin eikä lisäohjelmalle ollut tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

-menkää valokuvaukseen ennen vihkimistä! Tässä on monta hyvää puolta. Näin vieraat eivät joudu odottamaan juhlien alkamista, se on tyhmää ja epäkohteliasta, ellei heille ole keksitty todella hyvää ohjelmaa siksi aikaa kun hääpari on poseeraamassa. Lisäksi morsiamen meikki on tässä vaiheessa vielä freesi eikä suttuiseksi itketty ja korjailtu.

Minusta tama ei ole mikaan valttamattomyys  :) Siita olen ihan samaa mielta, etta on harvinaisen epakohteliasta odotuttaa vieraita taysin tyhjanpantteina. Mitaan erityista ohjelmaa ei kuitenkaan mielestani valttamatta tarvita, mutta tama riippuu siita kuinka pitkaan haaparia odotetaan. Me emme menneet studiokuvaan, vaan otimme kuvia Turun linnan puistossa (meidat siis vihittiin samaisessa linnassa), ja siita sitten melko pian siirryimme juhlapaikalle. Eli saavuimme sinne ehka 45-60 minuuttia vieraiden jalkeen, en tieda tarkalleen, mutta yli tuntia ei ainakaan mennyt. Silla valin ihmiset saivat seka (mietoa) holillista etta holitonta boolia, ja nauttia kauniista kesapaivasta ihanassa puutarhassa jutellen ja juomaa siemaillen. Omankin kokemukseni mukaan vieraana ollessani valittomasti paikalle saavuttaessa alkava juomatarjoilu poistaa sen odottelun tunteen oikein hyvin. Eli oma ohjeeni on trajota vieraille jotakin heti juhlapaikalle tultaessa. Onnittelumaljan voi sitten nostaa vasta kun haapari saapuu  :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Samana kesänä naimisiin mennyt kaveri antoi yhden ainoan neuvon: kokeile hääpukua ennen häitä. No mä en kokeillut, kun en muka tajunnut, miksi pitäisi. Toki olin sovittanut kotona montakin kertaa, mutta kun sitä itse ei saa kokonaan nyöritettyä, en ollut silleen oikeasti pukeutunut pukuuni kuin ostosovituksessa. Kukaan muu morsian ei varmaan tee samaa mokaa ;), mutta ihan vaan muistutukseksi: kyllä sitä ehkä olisi kannattanut. Näistä syistä:

 

1) Muistin vasta puku päälläni, että ai niin, enhän mä koskaan käytä laahuksellista hametta esim. töissä, joten tässähän on vähän erilaista liikkua kuin missään muussa koskaan omistamassani vaatteessa. 

 

2) Pukeutumisavustajani olivat kyllä nähneet puvun, mutta eivät pukeneet sitä aiemmin päälleni. Aikataulu ei pitänyt, ja meillä oli melko stressaavat 8 minuuttia aikaa saada se päälle. "Joo, kyllä sen pitäisi jonnekin sinne mennä.. Sori en ihan tiedä. Ai niin, siinä on kai napit? No, älä koske niihin."

 

3) Unohdin katsoa itseäni peilistä takaapäin. Vieraathan kuitenkin tuijottivat selkääni koko vihkimisen ajan, ja nyt katselen huvittuneena kuvia alttarilta - eihän se nyt ihan täydellisesti ollut. 

 

Kuulostaa ihan rakettitieteeltä tämä hääpuvun pukeminen! Niinpä, mäkin sanoin ennen häitä, että miksi ihmeessä sitä pitäisi sovittaa. Mutta vihkimisen jälkeen pääsin tietty vessaan tarkastelemaan itseäni peilistä, ja opin päivän aikana liikkumaan siinä niin hyvin, että on vähän harmi, ettei taida tulla toista kertaa käytettyä. ;)

 

Mutta jotta pääasia pysyy pääasiana: ei tämä oikeesti päivää haitannut! Sain myös älyttömästi kehuja puvusta.

Muokattu: , käyttäjä: omia
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Varatkaa reilusti erilaisia alkoholittomia vaihtoehtoja! Alkoholittomuus on nyt muodikasta ja ihmiset tekee sadan päivän haasteita ym. keventämistä, lisäksi aina on raskaana olevia, imettäviä ja autoilijoita. Mä luulin olleeni hyvin varautunut, koska olin hankkinut alkoholitonta olutta, viiniä, siideriä ja siiderijuomaa, useaa eri limpparisorttia, vichyä tietty ja baarista sai alkoholittomia cocktaileja, mutta mun hommaamat määrät esim. alkoholitonta olutta ja viiniä oli tosi pienet ja ilmeisesti ainakin oluen osalta olisi ollut tarvetta useammallekin kuin parille tölkille. Jotenkin ajattelin, että niin harva juo sellasia, mutta näköjään mun lähipiiristä löytyy muitakin kuin minä itse, jotka osaavat nauttia myös alkoholittomasta oluesta ja viinistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Viime lauantaina juhlittiin meidän häitä, juhlat sujuivat ihanasti! Tärkeimpinä tekijöinä onnistuneisiin juhliin olivat: 1) sulhon kanssa yhdessä sovitut säännöt (ei oo morsiamen päivä!)

2) organisointikykyinen ja reipas kaaso, joka oma-aloitteisesti varmisti päivän kulun

3) rento asenne, kaikkeen ei voi vaikuttaa

Yksi asia hieman harmitti.

Jos teille tulee viinipullot pöytiin, sanokaa cateringille, etteivät avaa kaikkia pulloja valmiiksi. Nimim. 10 litraa viiniä lavuaariin...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...