lindaw Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 ^Mulle taas sanottiin, että sormukset voi ihan hyvin olla eri karaattisia. Tästä taitaa olla aika ristiriitaista tietoa. Käsittääkseni kulta on aika pehmeä metalli, jolloin vähempi karaattinen kulta olisi lujempaa. Wikipedian mukaan kultaan lisätään seosaineita nimenomaan metalliseoksen lujittamiseksi ja hinnan laskemiseksi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roslin Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 ^No juuri noin minullekin selitettiin tuosta vahvuudesta. Toisaalta nyt kun mietin, niin toisessa kultasepan liikkeessa sanottiin noista eri karaattisista sormuksista, etta ei haittaa pitaa samassa sormessa.. Joten ristiriitaista tietoa tosiaan liikkeella Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zita Kirjoitettu February 16, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 16, 2013 18K kulta on sitkeämpää kun 14K murtuu helpommin työstäessä. Eri pitoisuuksien työstämisessä ei kuitenkaan ole yhtä suurta eroa kuin esim. kullan ja hopean välillä. Oma kihlani on 14K ja vihkiksi tulee 18K. Tuota ristiriitaista tietoa en kyllä ihmettele yhtään, tää ala tuntuu olevan sellainen, että joka sepällä on omat tavat ja mielipiteet asioista. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
diadem Kirjoitettu February 22, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 22, 2013 Minulla kihla 14K ja nyt olen erittäin tyytyväinen sillä sulhasen kihla on 18K ja se on paljon "kärsineempi".. Oasta vihkistä ei tietoa kun se tehdään äidin vihkistä osittain Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ooditar Kirjoitettu April 13, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu April 13, 2013 (muokattu) . Muokattu: April 6, 2014, käyttäjä: Ooditar Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
NiE Kirjoitettu April 14, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu April 14, 2013 Onko se muuten niin, että sormuksesta lähtee materiaalia kun sen kiillotuttaa? Eikö siinä pidä hioa ylin kerros pois? Vai tasoitetaanko pinta jotenkin muuten? Kyllä siitä materiaalia lähtee, mutta niin vähän ettei edes punnittaessa eroa juuri ole. Yleensä pinta hiotaan erittäin hienolla hiomapaperilla (niin vähän kuin mahdollista) jotta naarmut saadaan pois ja sen jälkeen kiillotetaan ensin "karkeammalla" ja sitten pehmeämmällä laikalla. Mulla on kihla 18K valkokultaa, te jotka tiiätte, onko 14k ja 18k valkokullan välillä sävyeroa? Vai mistä sormusten sävyerot johtuu? Tai onko niitä ylipäänsä valkokullassa? Oon oikeesti aivan kujalla! Aika monitahoinen asia on tämä väriero. Kaupasta ostetut valmissormukset on lähes aina rodinoituja, jolloin minkäänlaista värieroa ei ole. Rodinoinnin alla kuitenkin saattaa olla mitä tahansa kellertävästä valkokullasta harmahtavaan valkokultaan, ja sieltä se alkaa pilkistellä sitten kun rodinointi kuluu pois. Se kellertäväkin siis on valkokultaa, mutta siinä seosaineen määrä on erilainen verrattuna harmaampaan. Useimmiten valmiissa sormuksissa valkokultaseos on todella keltaista. Suurin osa kotimaisista uniikkikoruja valmistavista kultasepistä tilaa luultavastikin valkokultansa Rasmussenilta, joiden palladiumvalkokulta on todella kauniin väristä. Mielestäni 18k ja 14k välillä ei mielestäni ole kovinkaan suurta värieroa, molemmat on selkeästi harmaita. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SilverHyena Kirjoitettu May 13, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu May 13, 2013 (muokattu) Ammattilaiset eivät saa vastata tällä osastolla. T: Mode Muokattu: May 13, 2013, käyttäjä: -Tiitu- Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vadelmakakku Kirjoitettu March 11, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 11, 2014 Vaikuttaisi siltä, että tässä asiassa on kahta eri koulukuntaa. Kävin viime viikolla samana päivänä kahdessa eri kultasepänliikkeessä ja molemmissa keskustelin kultasepän kanssa valkokultaisista sormuksista. Ensimmäisessä liikkeessä kultaseppä kertoi, että nykyisin käytetään vain 14K:n valkokultaakultaa, koska se on kestävämpää. Ja heilläkin kaikki valkokultaiset sormukset ovat 14K. Toisessa kultaseppä sanoi, että ei nykyisin käytetä kuin 18K:n valkokultaa, koska se on kestävämpää ja heillä kaikki valkokultaiset sormukset ovat 18K. Itse tilasin sormukseni jälkimmäisestä liikkeestä, sillä 18K näytti minusta hyvältä rodinoimattomana. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiippu Kirjoitettu March 12, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 12, 2014 Meillä kihlat ovat palladiumia. Vihkeiksi tulee 18K valkokultainen ja 18K keltakultainen sormus.Vaikka Suomessa myydäänkin eniten 14 karaattisia sormuksia, voi miettiä onko kyseessä aikusten oikeesti KULTAkoru, jos alle puolet sen painosta on kultaa ja loput muita aineita. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tipsis Kirjoitettu March 12, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 12, 2014 (muokattu) ^ käsittääkseni 58,5 % on yli puolet kyllä.. Tuon perustelun ymmärrän 9K kohdalla, mutta tässä vertailussa haiskahtaa myyntimiehen syyllistyskikalta.Tuolla periaatteella esim. nakkikastike ei ole "aikuisten oikeesti" aitoa, koska se ei ole 100% nakkeja. Muokattu: March 12, 2014, käyttäjä: Tipzilla Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
hiippu Kirjoitettu March 12, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 12, 2014 Aivan totta, mun virhe. Kultaa on piirun verran alle 60%. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heinämorsian-14 Kirjoitettu March 12, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 12, 2014 Minulla on kihla 14K ja vihki 18K, molemmat valkokultaa. Ei ollut mitenkään tietoisia valintoja. Molempien pitäisi ihan hyvin kestää käyttöä, puolensa ja puolensa lienee molemmissa. Kihlassa on timantit istutettu koholle, niin varmaan ihan hyvä, että on kovempaa materiaalia. Vihkissä timantit upotettu eli siinä ei ole niin suurta väliä. En kyllä usko että noissa kovin suurta eroa on, mutta sehän toki nähdään kunnolla vasta sitten, kun saan vihkin käyttööni. Minulle sormus ei kyllä ole mikään statussymboli, että voisin kertoilla kuinka 'aikuisten oikeesti on kultaa ja timantteja', eli kullan pitoisuuksilla ei ole väliä, vaan haluan panostaa ulkonäköön ja kestäyyteen. Ihan hyvin olisin kullan asemasta voinut valita jonkun muun, vielä kestävämmän runkomateriaalin. Timanteissa minusta taas on erityisen järkevää panostaa laatuun, koska niissä selkeästi puhtaampi on myös kestävämpi ja kauniimpi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
piparihiiri Kirjoitettu March 14, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 14, 2014 Lukekaa Korus-designin sivuilta Pieni sormuksen osto-opas. Sieltä löytyy tosi hyvin tietoa taviksille. Itse otin heiltä messuilta oppaan mukaan ja moni asia on selvinnyt. Tietenkin siinä puhutaan suosiollisesti kultasepän valmistamista tuotteista, mutta olen aivan varma, että sormus joka on valmistettu yksittäin käsin eikä valamalla sarjassa(ne normi sormukset kaupassa) on kestävämpiä oli ne sitten 14 tai 18K. Olen itse muun alan käsityöläinen ja kyllähän oman alan tuotteet on siellä kaupassa välillä ihan käsittämätöntä sontaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hirilore Kirjoitettu March 25, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 25, 2014 Mun kihla on 18K valkokultaa. Valittiin se, koska haluttiin ns. puhtaampaa (tai ainakin sellaista missä on vähemmän potentiaalisesti allergisoivia sekoiteaineita). Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mehitähti Kirjoitettu March 25, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu March 25, 2014 Meille tulee 18 karaatin keltakultaa. Sepän mukaan "on maku- ja budjettikysymys", eli hän ei nähnyt merkittävää eroa metallin ominaisuuksissa. Pitkään mallailtiin ja valitun kiven rinnalla 18 karaatin kulta näytti kauniimmalle, vaikka ero olikin pieni. 14 karaatin kulta oli aavistuksen punertavampaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts