pinjamaya Kirjoitettu June 15, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2007 Meidät vihitään juhlapaikalla siviliseremonioin. Ei tule kirkkosiunausta, koska ei haluta mitään mielikuvitusolentoja sotkea meille tärkeään ja vakavaan tilaisuuteen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
huldra Kirjoitettu June 27, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 27, 2007 Me kuulutaan kirkkoon ja oltaisiin mieluusti siellä menty naimisiinkin. Päädyttiin kuitenkin siviilivihkimiseen, eikä mitään siunausta tule. Miksi ihmeessä tulisi? Avioliitto on pätevä ja se on tärkeintä.OT Joulu, pääsiäinen, juhannus etc ei mitenkään sattumalta ole samaan aikaan kuin vanhat perinteiset vuodenkiertojuhlat. Ihan tarkoituksella ne juhlat on kirkon puolesta pyritty kristillistämään. Siispä kenenkään ei tarvitse jättää juhlimatta, koska juhlan ns "kristillisyyden" takia. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahrami79 Kirjoitettu June 4, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 4, 2008 (muokattu) Meillä molemmilla on sama maailmankatsomus, eli uskonnoton (itse en ole kuulunut kirkkoon koskaan, mies on eronnut jo aikaa sitten). Meidät vihitään juhlapaikalla todella kauniissa maisemassa rakkaiden ihmisten ympäröimänä ja meidän itse miettimillä sanoilla saatetaan matkaan. Voisiko kirkkovihkiminen edes olla tätä kauniimpi tai juhlavampi?Tuntuisi kyllä kovin omituiselta, jos mieheni kuuluisi kirkkoon ja haluaisi siviilivihkimisen lisäksi avioliiton siunauksen kirkossa. Toisaalta meille tämä yhteinen elämänkatsomus on aika tärkeä tekijä meidän yhteisessä elämässä muutenkin. Nyt ei tarvitse tehdä mitään kompromisseja oman vakaumuksen suhteen vaan saamme juuri sellaiset häät kuin meistä molemmista tuntuu parhaalta.Lisään vielä, että todella monet hääperinteet ovat jo esikristilliseltä tai ajalta tai niillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, joten samoja aineksia voi häissä hyvin pitkälti käyttää vaikka ne ei eivät kirkolliset olisikaan. Sormuskin on roomalaista/kelttiläistä perua Muokattu: June 4, 2008, käyttäjä: Sahrami79 Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest sekameteli Kirjoitettu June 6, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 6, 2008 Jep. Emme usko tai kuulu kirkkoon, joten siunaus ei ole tarpeen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morre Kirjoitettu June 6, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 6, 2008 Kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon, emmekä usko minkäänlaisiin jumaliin.Jaan Sahrami79:n kanssa samat ajatukset yhteisestä elämänkatsomuksesta. En voisi kuvitellakaan kristittyä puolisokseni ja taas kirkkoon kuulumista vain tavan vuoksi pidän vähän moukkamaisena ja epäkunnioittavana aitoja kristittyjä kohtaan. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
punana Kirjoitettu June 6, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 6, 2008 Jaan Sahrami79:n ja Morren ajatukset aiheesta.Uskonnoton elämänkatsomus yhdistää minua ja miestä. Alusta lähtien oli itsestään selvää, ettei häissämme tule olemaan mitään uskontoihin viittaavaa (kumpikaan ei niitä halua, kirkkoon ei kuuluta). Vihkiminen juhlapaikalla, sään salliessa ulkona on alunperin mieheni ajatus johon minä olen rakastunut (siis sekä mieheen että hänen ajatukseensa ). Toivon, että mikäli joku sukulaisista jotakin ohjelmaa häihimme meille yllätyksenä tekee, ei siinä ole mitään uskonnollisia viittauksia mihinkään. Ei esim. virttä/uskonnollista laulua, raamatunlauseita tms. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Kirjoitettu June 6, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 6, 2008 Sama vastaus kuin monella muulla: emme kumpikaan kuulu kirkkoon, joten siksi ei meillekään tule avioliiton siunausta. Emme myöskään usko minkään uskonnon opetuksiin, joten siunauksella ei olisi meille mitään merkitystä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mihlaja Kirjoitettu June 9, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 9, 2008 (muokattu) Emme kuulu kirkkoon ja minä puolestani olen vieläpä aika uskontokielteinen. Eivät vain sovi minulle. Muokattu: June 9, 2008, käyttäjä: mihlaja Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
-norppa- Kirjoitettu June 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2008 sama täällä, niinkuin monella muulla; kumpikaan ei kuulu kirkkoon, itse olen armoton ateisti, joten sanaakaan uskontoon liittyen en halua kuulla.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
goldfish Kirjoitettu June 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2008 me kuulutaan kyllä kirkkoon, muttei olla mitenkään "uskonnollisia" eikä uskonto näy arjessa. me myös viihdytään pienessä porukassa eikä muutenkaan tehdä isoa numeroa häistä, pikkuporukan kesken juhlitaan. halutaan päästä helpolla ja halvalla, siksi mennään maistraattiin ;DIhan täysin OT, mutta helpolla ja halvalla voi päästä myös kirkkovihkimisessä; ei maksa mitään ja sinnekään ei tarvitse kuin kaksi todistajaa, jos haluaa vähällä päästä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morre Kirjoitettu June 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2008 On muuten hiton ärsyttävää just tää kangistunut ajatusketju:helppo + halpa = maistraattihäätkallis + näyttävä = kirkkkohäätTästä vielä usein tehdään se summaus, että vain kirkkohäät ovat ne oikeat häät. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Kirjoitettu June 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2008 On muuten hiton ärsyttävää just tää kangistunut ajatusketju:helppo + halpa = maistraattihäätkallis + näyttävä = kirkkkohäätTästä vielä usein tehdään se summaus, että vain kirkkohäät ovat ne oikeat häät. Samaa mieltä! Haluaisin kovasti nähdä sen lakipykälän tai seurakunnan määräyksen, joka edellyttää tulemaan kirkkoon vähintään 100 todistajan kanssa 1000 euron hääpuvussa tai muuten ei vihkipalvelua tipu. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anskutin Kirjoitettu June 13, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2008 Samaa mieltä! Haluaisin kovasti nähdä sen lakipykälän tai seurakunnan määräyksen, joka edellyttää tulemaan kirkkoon vähintään 100 todistajan kanssa 1000 euron hääpuvussa tai muuten ei vihkipalvelua tipu. Olen tänä kesänä töissä oppaana pienessä, ihanassa, tunnelmallisessa kirkossa. Tänään selailin aikani kuluksi kirkon päiväkirjaa, johon on kirjattu mm. eri tilaisuuksien kävijämäärät. Yllättävän paljon oli häitä, joissa oli ollut läsnä alle 30 ihmistä. Kirkon saa varattua kesälauantaille vaikka 7 hengen häille. Ymmärtääkseni luvuissa on pappi ja hääpari mukana, joten veikkaukseni olisi, että 7 hengessä oli sitten molempien vanhemmat mukana. Tai jotain. Mutta joka tapauksessa, pikkuiset häät kirkossa kesälauantaina ei ole mitenkään ennenkuulumaton harvinaisuus. Tunnelmaa ja juhlavuutta isolle porukalle ei ole pakko hakea kirkosta, mutta helppo, halpa ja yksinkertainen ei vaadi maistraattia.Ja toinen puoli uskontorintamaa jakaa ajatuksen avioparin yhteisestä vakaumuksesta. Vaikka joku ei-uskis suostuisikin jättämään petipuuhat papin aamenen jälkeiseen aikaan, vakaumuserojen jakamasta suhteesta ei tulisi kuitenkaan mitään. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
NorthernLight Kirjoitettu June 15, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2008 Me kuulutaan molemmat kirkkoon, jostain kumman syystä ei olla vielä erottu. Mulla on sellainen periaate, että jos pappi tulee mun häihin paikalle, niin minä en tule. En usko siihen, mitä kirkko edustaa, joten tuntus tyhmältä mennä kirkossa naimisiin tai käydä edes siunaus hakemassa. Ei o yhtään mun juttu. Mua vaan ahdistaa sellaset jutut, kun oon saanu vähän yliannostuksen aikoinaan ahdasmielisestä tuputuksesta. Pakana oon ollut lapsesta asti. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scaglietta Kirjoitettu June 17, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 17, 2008 Hmm, no meidän kohdalla ei ole vielä sanottu että siunausta ei tulisi, mutta ei nyt ainakaan vielä.Asumme siis ulkomailla ja kirkossa ei voida vihkiä koska vain maistraattivihkiminen on lainvoimainen. Olisi siis pitänyt joka tapauksessa mennä ensin maistraattiin ja sitten kirkkoon, moni täällä järjestää ne kirkkohäät sitten seuraavana vuonna. Kuulumme kirkkoon mutta emme ole mitenkään uskonnollisia, itse asiassa koko uskontotouhu on mielestäni aika naurettavaa pelleilyä Miehen perheessä on kuitenkin uskonnollisiakin ihmisiä ja muutkin sukulaiset sieltä puolelta ovat aika vanhanaikaisia ja toivovat toki avioliiton siunausta. Itse en ole mikään kirkon vastustaja joten kyllä minä siihen siunaamiseenkin voin suostua, katsotaan nyt. Riippuu ihan siitä miten tulevaisuudessa on aikaa ja mahdollisuuksia vielä toista tilaisuutta järjestää. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potkuri Kirjoitettu June 23, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 23, 2008 Emme kuulu kirkkoon, itse en koskaan ole kuulunutkaan ja mieskin on kirkosta eronnut. Meillä ei ole mitään elämänkatsomuksellisia syitä avioliiton siunaamiselle eikä ylipäätään kristillisyyteen (kuten mihinkään toiseenkaan uskontoon) viittaamiselle juhlassamme. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
-...- Kirjoitettu June 29, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 29, 2008 Koska en koe kirkon siunausta avioliitollemme millään tavoin tarpeellisena. Sulhanen kuuluu kirkkoon, minä en. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Naanukka Kirjoitettu June 30, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu June 30, 2008 Ei ollut meillä siunausta, koska meille se olisi sama asia kuin poppamiehen sadetanssi. Eikä me siunausta oltaisi saatukaan, kun ei kirkkoon kuuluta kumpainenkaan. Me jänskätettiin jalat tutisten maistraatissa suuren yhteisen lupauksen antamista toisillemme ja sitten kauniit juhlat päälle. Kaiholla muistelen vieläkin.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
tammikuu09 Kirjoitettu December 19, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu December 19, 2008 (muokattu) Ei tule siunausta, koska emme ole lainkaan uskonnollisia. Ja se ainoa oikea vihkitilaisuus, joka meille tulee, ei todellakaan tarvitse mitään keinotekoista kirkkokäyntiä jatkokseen. Tämä päätettiin jo silloin, kun häitä alettiin suunnitella, vaikka vielä kuuluinkin kirkkoon - ja matkan varrella jopa erosin siitä, koska tajusin sen olevan vain lapsuudesta periytynyt itselleni turha tapa. Muokattu: December 19, 2008, käyttäjä: tammikuu09 Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
haave Kirjoitettu December 20, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu December 20, 2008 Ei tule siunausta, koska emme ole lainkaan uskonnollisia. Ja se ainoa oikea vihkitilaisuus, joka meille tulee, ei todellakaan tarvitse mitään keinotekoista kirkkokäyntiä jatkokseen. Tämä päätettiin jo silloin, kun häitä alettiin suunnitella, vaikka vielä kuuluinkin kirkkoon - ja matkan varrella jopa erosin siitä, koska tajusin sen olevan vain lapsuudesta periytynyt itselleni turha tapa.Näinpä. Tosin meillä minä erosin kirkosta heti kun täytin 18, en käynyt edes rippikoulua ja mies erosi pari vuotta sitten. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahrami79 Kirjoitettu December 21, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu December 21, 2008 Emme kuulu kirkkoon, olemme molemmat ateisteja. Siinä lienee riittävästi syytä, koska luterilainen kirkollinen siunaus on yhtä kaukana maailmankatsomuksestamme kuin joku muslimien, juutalaisten, hindujen tai wiccojen avioliittoseremonia. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
a_paradise_79 Kirjoitettu January 13, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 13, 2009 Minä en kuulu kirkkoon, mies kuuluu. Jos mies olisi siunauksen halunnut, niin olisin siihen suostunut, mutta ei halunnut joten siunausta ei tule. Tämä oli kyllä shokki osalle miehen suvusta (vaikkeivät edes ole mitenkään uskonnollisia), mutta so what. Meidän päätös pitää. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
sadepäivä Kirjoitettu January 16, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 16, 2009 Juridinen vihkiminen maistraatissa, seuraavana päivänä kotipihassa ystävän toimittama ei-kristillinen hääseremonia. Naimisiinmeno ei ole minulle tai miehelleni uskonnollinen tapahtuma, vaikkemme ateisteja olekaan. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilla Kirjoitettu January 19, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 19, 2009 Ollaan kumpikin omilla tahoillamme erottu kirkosta, koska emme usko jumalaan tai jumaliin. Siviilivihkiminen siis on ainoa oikea ratkaisu. Vanhemmat (minun) ei ehkä niin tykänneet siitä ettei tule kirkkohäitä, sen näki lähinnä ilmeistä. Ääneen eivät sanoneet mitään, ja taitavat kuitenkin pystyä hyväksymään asian Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silmäterä Kirjoitettu January 20, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 20, 2009 Meille ei tule siunausta. Emme kumpikaan kuulu kirkkoon emmekä myöskään kaipaa meille merkityksettömiä uskonnollisia puheita. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts