Guest Vieras_bambi_* Kirjoitettu July 29, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu July 29, 2009 'Unelmat yhdessä haaveilkaa. Toiveet yhdessä toteuttakaa Ilot yhdessä eläkää. Surut yhdessä jakakaa. Muistot yhdessä vaalikaa. Ilot yhdessä naurakaa, surut yhdessä itkekää, kädestä toisianne pitäkää. Anteeksi toisillenne antakaa. Matkalla toisianne tukekaa, siten onnellisia päiviä saatte.' Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elisa_82 Kirjoitettu September 21, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu September 21, 2009 Haluaisin meille siviilivihkimisen jälkeen pienen runonpätkän, jonka ystäväni voisi lukea suomeksi, englanniksi ja ranskaksi. Mistähän mä löytäisin jonkun kivan ja lyhyen runon/tekstin näillä kaikilla kielillä? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rain Kirjoitettu December 17, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu December 17, 2009 Luin juuri yhdestä blogista, että Apassi-intiaanien runo on 1950-luvun länkkäristä! Siis ihan vain tätä elokuvaa varten kirjoitettu. Tää on tietty vähän OT, mutta olin ajatellut kyseistä tekstiä meidän vihkimiseen kun luulin, että se on vanha intiaaniruno, mutta ei enää oikein innosta...http://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Wedding_PrayerViestin saa siis poistaa jos ei tähän ketjuun kuulu, ajattelin vain että muitakin häitään suunnittelevia saattaisi kiinnostaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahrami79 Kirjoitettu December 27, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu December 27, 2009 ^ Mä tiesin ton, mutta musta se runo on silti niin kaunis, että halusin sen meidän vihkimisen loppuun. Vihkiohjelmaa varten olin kaivanut myös tuon leffan ja sen käsikirjoittajan nimen, niin meni kreditit oikein Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai2010 Kirjoitettu January 13, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu January 13, 2010 (muokattu) Voi apua! On niin kauniita puheita ja runoja, että ehkä meidän pitää sittenkin mennä sillä kahden minuutin kaavalla... En nimittäin haluaisi märistä koko päivää niinkuin joku teuraalle vietävä.. Päivän pitäis kuitenkin olla ILONEN ja onnellinen. Oon vaan niin tunteellinen, että itkuhan siinä tulee joka tapauksessa. Itse en voi vihkitilaisuudessa sanoa "tahdon" lisäksi mitään. Toivottavasti saan kakaistua ulos ees sen Muokattu: January 13, 2010, käyttäjä: Mai2010 Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras_Maikku2010_* Kirjoitettu January 26, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu January 26, 2010 Mä oon törmänny muutamaan runoon, jotka voi sopia siviilivihmisessä esitettäväksi.Nämä on Tuomas Anhavan suomentamia tanka-runoja (kokoelmasta Täällä kaukana, Otava 1975)Sinulle yksin, sinulle tahdon näyttää luumupuun kukatOn satanut lunta - jakohta ne ovat yhtä-Akahito-Miten mieletön voi olla ihmissydän -että silloinkin kun olemme yhdessäon ikävä sinua!-Fukayabu- Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maikku2010 Kirjoitettu January 26, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu January 26, 2010 Tässä pari Mirkka Rekolan runoa (Minä rakastan sinua, minä sanon sen kaikille, WSOY 1972)Nimikkoruno:Minä rakastan sinua,minä sanon sen kaikilleToinen:Rantakadullakun vanha pariskunta kulki välitsemmeminä aion sanoa sen sinulleMeille tulee varmaan tää seremoniaan:Minä en keksinyt tätäja jos sinä tunnet samalla tavallaniin kuka sitten saa tuon saman linnunlaulamaan molemmille. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pikkupikku Kirjoitettu March 23, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu March 23, 2010 Meille tulee varmaankin Tuulantei, laulamme sen ehkä yhdessä miehen kanssa. Tässä sen sanat, jotka ei jättäneet ainakaan minua kylmäksi.TuulanteiOskar MerikantoTula tuulan tuli tuli tei,emme erkane konsana ei.Mesimarjani, pulmuni, pääskyni mun,paras aarteeni oot sinä mun, minä sun,mitä toivoisin minä muuta.Tula tuulan tuli tuli tei,oma onni se yhtehen vei.Ja tulkohot hallat ja harmit ja muut,ilo huoleton meillä on, naurussa suut,ja kirkkaana päivä ja ilta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sahrami79 Kirjoitettu March 25, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu March 25, 2010 ^ Meidän häissä kuoro lauloi (mm.) tuon Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Esa Kala Kirjoitettu May 19, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu May 19, 2010 1Kr.131. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, muttaminulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski taikilisevä kulkunen.Tätä raamatuntekstiä luetaan melkein joka häätilaisuudessa, mutta tässä tekstissä mainittu rakkaus ei tarkoita ihmisten rakkautta vaan Jumalan rakkautta! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dina Kirjoitettu May 28, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu May 28, 2010 Tällaista olen ajatellut siviilivihkimiseen virallisen kaavan lisäksi. Säkeet ovat CMX:n kappaleesta IskusävelmäSulhanen morsiamelle:"Sinä olet minun sydämenisinä olet ruumiiniolet jokeni alkulähdeja virtani levon meri"Morsian sulhaselle:"Sinä olet minun keväänisinä olet minun aurinkonisinä kannat aamuaja koristelet yöni"Ps. Kutsukorttiin tulee varmaankin seuraava:"ja kaikista synneistä raskaimmatteemme kun emme tunne mitäänja kaikista ihmeistä kaunein ontahto ja luottamus rakkauteen"Vallan Haamut / CMX klt3007 1 Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsanelma Kirjoitettu June 20, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu June 20, 2010 Meille notaari lukee ennen vihkikaavaa Tommy Tabermanin "Oodi saarelle"- runon. Valitsimme tämän, koska se kuvastaa molempien rakkautta saaristoon ja tuulenhuminaan ja siinä on ihana ohje rakkauden poluille! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mariina Kirjoitettu July 8, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu July 8, 2010 Kenen tekemiä nämä vihkipuheet ovat alunperin? Saako niitä vapaasti käyttää omassa vihkiseremoniassa? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Taika-Tuuli Kirjoitettu September 2, 2010 Raportoi Share Kirjoitettu September 2, 2010 Tämä oli jossain...lyhyesti "virsi" kaunis:)-RAKASTAKAA, NIIN KUIN OLISITTE AINA RAKASTANEET-ANNU VALO- Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marsu Kirjoitettu June 13, 2011 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2011 VihkipuheMinä rakastan sinua. N ja N, olette monta kertaa sanoneet nämä sanat toisillenne. Sanokaa niin edelleenkin. Näiden sanojen sanominen ja kuuleminen tulee ajan myötä yhä tärkeämmäksi. Mitä on rakkaus? Rakkaus on tunnetta. Se on kaipuuta ja täyttymystä. Se on iloa ja onnea. Se on hellyyttä ja läheisyyttä. Rakkaus on tunnetta: myönteisiä, herkkiä, hyviä tunteita. Mutta joka tuntee vain onnellisen rakkauden, ei tunne rakkautta. Kipu ja kärsimys kuuluu myös rakkauteen. Toinen ihminen on rikkaus, mutta joskus myös taakka, jota on kannettava. Jokainen hyvä rakkaussuhde avautuu kahteen suuntaan. Se sisältää rakkautta ja vihaa. Viha ei ole rakkauden vastakohta, vaan välinpitämättömyys. Vihastukaa, mutta älkää tulko välinpitämättömiksi toisianne kohtaan. Negatiivinen vihastumisen tunne kuitenkin kertoo: minä välitän sinusta, minä reagoin sinuun, sinä olet minulle tärkeä ja rakas. Tunteet ovat olennainen osa rakkautta ja koko ihmisenä olemista. Opetelkaa ilmaisemaan omia tunteitanne, ne ovat elämän lähteitä. Ottakaa aina toisenne huomioon vakavasti. Vaikka rakkaus on tunnetta, siinä ei ole kaikki. Tunteet tulee ja tunteet menee. Pelkästään niiden varaan ei voi elämää, avioliittoa, rakkautta rakentaa. Sen tähden N ja N muistakaa, että Rakkaus on myös tahdon asia. Te lupaatte toisillenne: Minä tahdon rakastaa sinua myötä- ja vastoinkäymisissä. Ajan myötä rakkauden tuntomerkit usein muuttuvat. Rakkaus ei enää olekaan pelkästään toinen toisensa katselemista, vaan yhdessä johonkin katsomista. Rakkaus on yhteistä jaettua elämää, toista ei jätetä ulkopuoliseksi. Rakkaus ei pakene sanomalehden taa. Se on yhdessä iloitsemista, joskus yhdessä itkemistä. Rakkaus ei ole kerralla valmis. Rakkautta on hoidettava, se tarvitsee aikaa ja myös työtä kasvaakseen. Ilman hoitoa rakkaus kuihtuu ja kuolee. Se ei kuole vaikeuksiin, vaan usein juuri hoitamattomuuteen. Opetelkaa siksi ruokkimaan rakkautta. Pienillä sanoilla, asioilla, teoilla. Tähän tarvitaan mielikuvitusta, seikkailumieltä, virikkeitä, mutta ennen kaikkea tahtoa. Rakkaus on sitoutumista, muuttumista ja kasvua toisen hyväksi. Toisen hoivaansa ottamista, avoimuutta ja erilaisuuden hyväksymistä. Rakkaus ei kieltäydy elämästä fyysisesti toista lähellä silloin kun toinen sitä tarvitsee, vaikka ei itse juuri silloin tuntisi samoin. Toisen huomioiminen vaatii joskus epäitsekkyyttä. N ja N, opetelkaa tuntemaan toistenne tarpeet ja odotukset. Opetelkaa puhumaan kipeistäkin asioista. Avioliitto on tehtävä, joukkuepeli, jossa opetellaan rakastamista, anteeksipyytämistä ja anteeksiantamista. N ja N, tehkää toisenne onnellisiksi. Älkää kysykö niinkään, miten sinä voit palvella minua, vaan miten minä voin palvella sinua.Te olette päättäneet rakastaa toisianne. Se on paljon enemmän kuin se, että te rakastatte toisianne. Rakkaus on ihana tunne, se kantaa koko elämää. Te olette toisillenne tärkeimmät ihmiset maailmassa, itseänne ja toisianne varten te elätte. Teillä on koko elämä aikaa rakastaa. Tunteet kuitenkin ovat ailahtelevaisia. Se, että te tahdotte solmia avioliiton, osoittaa, että tuntemanne rakkauden lisäksi te myös tahdotte yrittää rakastaa silloinkin, kun se on vaikeaa. Ihmiselämässä tulee vastaan vaikeuksia, mutta niinä hetkinä teillä on tukena toisenne. Joskus toinen rakastaa vähemmän, joskus toinen. Avioliitto on turvananne silloin. Te olette päättäneet uskoa toisiinne, rakkauteenne ja haluunne rakastaa. Rakkaus, kunnioitus ja ystävyys kantavat teitä yhteisen elämänne päivinä. Vaikka joku näistä kolmesta välillä voi vähentyä, pyrkikää pitämään niiden yhteispaino samana. Kun te rakastatte toisianne, teillä on voimaa toisistanne. Kun te kunnioitatte toisianne, te ette voi loukata toisianne. Kun te olette ystäviä, teillä on maailmassa paras turva. Rakastamalla ja kunnioittamalla toisianne ja olemalla ystäviä keskenänne, te solmitte tiukimman liiton, jonka voi solmia.Muistakaa myös rakastaa ja kunnioittaa itseänne, sillä itsenne te tuotte suhteeseenne. Te olette yksi ja te olette kaksi. Yhdessä te voitte kohdata elämän, kumpikin omana itsenänne. Te voitte kasvaa ja muuttua, katsoa eri suuntiin, nähdä eri asioita - mutta jos te haluatte rakastaa toisianne, kunnioittaa toisianne ja olla ystäviä toistenne kanssa, teillä on yhteinen tie elämässä.Sydämessänne te tiedätte jo olevanne pari. Tänä päivänä te haluatte vahvistaa suhteenne avioliitoksi."Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi sekä yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (miehen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (naisen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?(Vastaus: Tahdon).Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (naisen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (miehen nimi) aviomieheksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?(Vastaus: Tahdon).Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen totean Teidät aviopuolisoiksi."Amanta ja ViljaH, onko nää jotain valmiita pohjia jostain? Tietääkö joku muu? Yhdistelin noista kahdesta omannäköisen puheen, joka pyydetään henkikirjoittajaa pitämään ennen laillista osuutta vihkikaavassa. Haluaisin vaan tietää, kenen hengentuotoksia lainailen Lisäksi meillekin tulee tuo apassi-intiaanien avioliittorukous sormusseremonian jälkeen. Hulluna vetistelin jo nyt ku tuota kokonaisuutta rakentelin! Häämarssin tilalla sisääntulomusiikkina tulee luultavasti soimaan Pentti Hietasen Jään Sun Viereesi Aamuun. Ah!Eli kenen kirjoittama tuo mina rakastan sinua- alkuinen puhe on? Ajattelin sen lukea ystäväni häissä, niin olisi kiva tietää kenen se on Onko ihan "yleinen" puhe? Etten sitten "varasta" kenenkään puhetta.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miili Kirjoitettu January 11, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu January 11, 2012 Ihania tekstejä tänne kerätty! Pakostakin tuli tippa linssiin näitä lukiessa Saako muuten maistraatista joitakin puhepohjia tms. pidempää puhetta varten vai pitääkö kokonaan kehitellä puhe itse? Tänään saatiin vasta vihkijä varattua eli varmaan myöhemmin selviäisi tämäkin kysymys maistraatista, mutta olenpahan malttamaton:D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
GingerKid Kirjoitettu May 23, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu May 23, 2012 Ollaan yritetty hakea vihkimiseen jotain vähemmän imelää tekstiä luettavaksi, mutta tosi huonosti on tullut vastaan mitään mieleistä. Kaikki häärunot kun tuntuu olevan aika alleviivaavia ja vähän kiusallisen sokerisia. Tänään tuli vihdoin vastaan runo, joka miellytti meitä molempia. Kyseinen runo on Saima Harmajan Ihana on talvipäivä. Tykättiin siitä, koska se talvikuvauksineen sopisi jouluhäihin, ja rekiretken voi lukea avioliitto-matka-symbolina.Ihana on talvipäivä reessä,huurremetsä häikäisevä eessä,huurteen hopeoima hentoinenoksaholvi sineen piirtyen.Juhlamielin paistaa päivä saloon,joka valkeana nousten valoonitseänsä tuskin tunteekaan.Puhdas kimallus on yli maan,missä hanki aueta saa vapaa.Jalokivin katsojan se tapaa,päivän säteet heijastaen pois,itse säihkyen kuin päivä ois.Mutta missä mutkan polku teki,hilpeästi kääntyy kevyt reki,timanttisin pyörtein kohoaasineen lunta unen-loistavaa.Hän ken metsämaiden sydämessäajaa kulkusien helistessä,ohjaksissa orhi iloinen,mitä miettii hän? En tiedä, en.Mutta rauhaa säteillessä salonjuhlamielin tuntee riemun jalonrinnassaan hän, liukuessa reenhopeisesta holviin helmiseen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anni Alatalo Kirjoitettu June 1, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 1, 2012 Tämän runon kirjoitin itse siskolleni ja hänen mielehelleen heidän häissään. Voi toki toimia muillekkin:On valoisia aamuja,kahvin tuoksua pehmeitä peittojajalkoja hänen jalkojensa seassaon tahmeita aamuja,päänsärkyjä kylmiä suihkujalämmintä jaffaa auki jääneestä jääkaapistamutta ne on yhdessä, teillä!On siistejä autoja, tila-autoja, urheiluautojapuhtaita koteja ruusukimppuja hajuvesiäja suihkun raikkaita suudelmiaon rakkausviestejä jääkaapin ovessaon hänen otsansa sinun olkaasi vastenpimenevässä illassa sellojen soidessaon tiskikasojapinttynyttä puuroa täysinäisiä imurinpussejaon vain euro lomapakon pohjallaon maksalaatikkoa puolukkahillolla, eltaantunut tiskirätti ja maito loppumutta ne on teillä, yhdessä!On matelevia iltoja,rumia sanoja kääntyneitä selkiä.on anteeksipyyntöjä sovintoja halauksiaja niin, suudelmia jotka kestävät ja kestäväton sinun kätesi hänen kädessä.Ja sitten joskus on asuntovelkojalumitöitä pitkiä työpäiviä hiljaisia iltoja takkatulen edessäkiireisiä päiviä kun hän tulee ja sinä lähdetmutta ne on teillä yhdessä.On ihohänen ihonsa, sinun ihosi, teidän ihonne.on hänen kihtinsä sinun kaihisi, elämän ilta.sinun villasukkasi hänen pitkät kalsarinsa, ne kamalaton teidän katunneparvekekukkanneriippukeinunne,lumikola etuovenne edessä.On teidän sylinne napanne silmänne vastakkain limittäin vierekkäin.teidän yhteinen oma ajatuksenneteidän matkanne, unelmanneteidän perheenneteidän päivänne aina syyskuussaJa on rakkaus. Se on teidän, tänäänkin, yhdessä.-Anni Alatalo Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Illuusian.unelma Kirjoitettu June 3, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 3, 2012 Ihana! Nousi ihan karvat pystyyn tuota lukiessa. Saako tuota käyttää, jos joskus maistraattiin asti päästään? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Minna Kirjoitettu July 14, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu July 14, 2012 Rakastakaa toinen toistanne, mutta älkää tehkö rakkaudesta kahletta.Olkoon rakkaus mieluummin aaltoileva meri teidän sielujenne rantojen välillä.Täyttäkää toistenne juomaastiat, mutta älkää juoko vainyhdestä astiasta.Jakakaa leipänne, mutta älkää syökö vain yhtä leipää.Laulakaa ja tanssikaa yhdessä ja olkaa iloiset, mutta olkoonkukin teistä yksin juuri niin kuin luutun kielet ovat yksin, vaikka ne värisevät samaa sävelmää.Antakaa sydämenne toisillenne, mutta älkää omistako,sillä vain Elämä voi sulkea sydämen käteensä.Ja seiskää yhdessä, mutta älkää liian lähekkäin,sillä temppelin pylväät seisovat etäällä toisistaaneivätkä tammi ja sypressi kasva toistensa varjossa.KAHLIL GIBRAN, suom. RISTO AHTI Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kaikkis111 Kirjoitettu August 2, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu August 2, 2012 Anni Alatalo, haluan EHDOTTOMASTI että tuo runo luetaan meidän häissä! Ihana, arkisesta rakkaudesta kertova. Ehkä voisi lisätä pientä extraa, yksityiskohtia meidän suhteesta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mari010 Kirjoitettu August 11, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu August 11, 2012 Aivan ihania runoja. Täytyy laittaa niitä ylös ja pohtia omaa vihkimistä. Häihin on enää reilu kuukausi, joten tekstien valinnalla alkaa kohta olla kiire.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Obier Kirjoitettu September 4, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 4, 2012 En olisi voinut -ikinä- kuvitella, että voisin ruveta muiden tai omissa häissä tihrustamaan, mutta niin siinä vain kävi, että nyt kun omia häitä valmistelen ja siviilivihkimiseen jotain ekstraa etsiskelen, olen jo muutaman kyyneleen tirauttanut näitä ihanaakin ihanampia tekstejä lukiessa.Haluaisin lukea tulevalle miehelleni tuon ketjun alkupuolella olleen "Ei tarvitse", mutta en usko, että meikkiä sotkematta pystyisin sitä tekemään. niisk. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kirjoitettu October 10, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu October 10, 2012 Hei! Ihania tekstejä täällä. Minäkin haluaisin kovasti tietää, ovatko nuo puheet esim meidän Pro Seremonioiden puhujien kirjoittamia? Yleisesti neuvoisin, että älkää tuollaisena noita kukaan kuitenkaan lainatko - ainakin meillä Pro Seremonioilla jokainen puhe on ehdottoman henkilökohtainen, nimenomaan pariskunnalle itselleen heitä varten mietitty ja kirjoitettu. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neitokorento Kirjoitettu March 25, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu March 25, 2013 Anni Alitalo, aivan mielettömän ihanan runon olet siskollesi ja hänen miehelleen kirjoittanut. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts