SISSI07 Kirjoitettu June 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 8, 2007 Kiitos tiedosta Sinulle !! Ja Mimosalle kanssa syvät osanottoni.Kuinka he voivat tehdä niin,aivan kauheeta suoraan sanoen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimoosa79 Kirjoitettu June 9, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 9, 2007 silloin ajatukset olivat kyllä muualla ( meidän 2 vuotias itki koko toimituksen ajan, kun ei päässyt meidän syliin ), eli ei sen enempää kysytty mitään, toivottavasti muille ei käy samoin ( kuoron suhteen tietysti). Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 9, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 9, 2007 Joo todellakin toivon ettei käy samalla tavalla.Meilläkin häät Uspenkissa.Pappina tulee olemaan Joensuun Piispa Isä Arseni, nyt jo jännittää.Tâytyy pitää huoli että kuoro kanssa tulee,muuten menee ainakin mun juhla pilalle,koska rakastan sitâ kuoroa ! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 11, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 11, 2007 Mua jânnittää jo nyt.Enkä ees muista poonko jo kirj.tänne.Häät ensi vuonna ja pappina Joensuun Piispa Isä Arseni. Mutta jännittää.!! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimoosa79 Kirjoitettu June 11, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 11, 2007 Mua jânnittää jo nyt.Enkä ees muista poonko jo kirj.tänne.Häät ensi vuonna ja pappina Joensuun Piispa Isä Arseni. Mutta jännittää.!!sissi07 rauhoittuu, ja vetää henkeä. ei ole mitään jännitettävä. ainoa millä voin rauhoittaa sun mielen on se että (meillä ainakin) pappi teki kaiken ensin sulhoselle( maljan juomisen, sormusten laittamisen, ikonien suutelemisen jne...) ja minä vaan toistin perässä . mieheni on ev.lut eikä hänellä ollut yhtään aavistusta mitä tulemaan piti, mutta hyvin pärjättiin, pappi kuiskaili tarvittaessa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 11, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 11, 2007 Kiitos mimoosa79.Kiitos todella paljon.Yritän vetää henkeä ja rauhoittua.Minun sulhoni on katolinen,eikä hänkään mistään oikein mitään tiedä.Mutta hyvä tietää jos se menee noin.Olis edes pikkasen helpompaa... : Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
janiina Kirjoitettu June 11, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 11, 2007 Olen lueskellut tätä ketjua mielenkiinnolla. Itse olen ortodoksi ja sulhanen luterilainen ja pitkän harkinnan jälkeen valitsimme sulhasen kotikirkon vihkikirkoksi. Olemme kuitenkin miettineet, että haluaisimme ekumeniaa vihkitoimitukseen. Olisiko teillä ideoita, mitä se voisi olla? Eli jotain ortodoksista vihkitilaisuuteen, tietysti papin suostumuksella. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 12, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2007 Mä täällä taas. Tarvitaanko kuulutukset ja jos tarvitaan niin minkälaiset ja kuinka ja koska kun on Ortodoksi.? :-[Tuli taas mieleen yksi asia jonka unohdin . :-[ Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimoosa79 Kirjoitettu June 12, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2007 Mä täällä taas. Tarvitaanko kuulutukset ja jos tarvitaan niin minkälaiset ja kuinka ja koska kun on Ortodoksi.? :-[Tuli taas mieleen yksi asia jonka unohdin . :-[kuten aiemmin jo kerroin niin kirkkoherravirastolla sekoiltiin että tarvii ja ei tarvii, haette vaan esteidentutkinta, mutta kuulutuksia ei tarvii.ei ainakaan me tehneet niitä, vaikka tultiin kyllä niitä tekemään! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nappula Kirjoitettu June 12, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2007 ^ Esteiden tutkinta ja kuulutukset ei siis ole sama asia. Esteiden tutkinta on tehtävä aina. Sillä tarkistetaan siis seuraavat asiat: Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Tällaisia esteitä ovat voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, lähisukulaisuus, alle 18 vuoden ikä ja ottolapsisuhde. Esteiden tutkintaa pyydätte joko morsiamen tai sulhasen seurakunnasta tai maistraatista. Tutkinnasta saatte esteettömyystodistuksen. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä ja se on voimassa 4 kuukautta. Kuulutukset taas tarkoittaa sitä, että vihkiparin nimet luetaan kirkossa sunnuntain jumalanpalveluksessa yhteisen esirukouksen yhteydessä. Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa (en osaa sanoa miten muissa ort. seurakunnissa) ei lueta enää kirkossa kuulutuksia, siksi niitä ei mimoosa79:lläkään ollut. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lizzu Kirjoitettu June 13, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2007 Nyt kaikki ortodoksiset morsmaikut, apua tarvitaan!!!Eli olen alkanut miettimään, tuleeko meille kirkkoon kirkko-ohjelma vai ei?! > Onko kirkko-ohjelmasta mitään iloa, pysyykö kukaan vieraista "kaavassa" mukana? Miten teillä muilla on ollut / tulee olemaan?Seuraavanlaista kirkko-ohjelmaa olen suunnitellut vihkikaava osalta:*****VihkikaavaKihlausVihkiminenKysymyksetSakramentti: Suuri alkusiunaus Suuri ektenia Kolme rukousta Kruunaus Epistola (Ef. 5: 20-33) Evankeliumi (Joh. 2: 1-12) Anomusektenia Herran rukous Yhteinen malja Saatto evankeliumin ympäri Rukous kruunuja poispantaessa Loppusiunaussakramentti = pyhä toimitus, jossa Pyhän Hengen katsotaan olevan erityisellä tavalla läsnä vaikuttamassa. Ortodoksisissa kirkossa on seitsemän sakramenttia: kaste, mirhavoitelu, katumus, Ehtoollinen, avioliitto, pappeus ja sairaanvoitelu.ektenia = papin lausuma lyhyiden rukousten sarja, johon kuoro vastaa: "Herra armahda" tai "Anna Herra"*****Comments? Kaavan kaivoin netistä olevista asiaan liittyvistä artikkeleista, ainon kyllä vielä tarkistuttaa sen papillakin, jos kirkko-ohjelma toteutetaan.Itse olen siis luterilainen ja sulho ortodoksi, joten paljon on kysymyksiä päässä tähän vihkimiseen liittyen (moneen asiaan olenkin jo onneksi saanut vastauksia täällä palstalla, kiitos). ;D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 13, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 13, 2007 Musta toi olis hyvâ,mutta olen itsekin aivan tietämätön,joten auttakoon viisaammat.Hyvâ kun otit asian esille täällä.Kiitos siitä ! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmi-Elina Kirjoitettu June 14, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 14, 2007 Hei Lizzu ja muutMeillä ei helmikuisissa häissä ollut kirkko-ohjelmaa. Emme olisi halunneet, että vieraat seisovat kirkossa paperit kädessä. Käsittääkseni jotkut papitkin ovat sitä mieltä, että se ei kuulu asiaan.Minä tein hääkutsun mukaan lehtisen, jossa oli pieni tietopaketti ortodoksisesta vihkitoimituksesta sekä ortodoksisen kirkon erityispiirteistä. Lehtistä kehuttiin kovasti. Vieraamme tykkäsivät siitä, että saivat jo etukäteen tietää, mitä kirkossa tapahtuu. Suosittelen Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lizzu Kirjoitettu June 14, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 14, 2007 ^ Hyvä idea, eipä tullut tuo mieleen. Näin voisivat vieraat valmistautua tulevaan. Mietittiin kanssa, että jos pappi olisi tulossa itse juhlaan, niin pyytäisimme häntä kertomaan siellä jotain ortodoksisesta kirkosta / vihkimisestä tms... Olisiko tästä kokemuksia tai ideoita? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 14, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 14, 2007 ^ Hyvä idea, eipä tullut tuo mieleen. Näin voisivat vieraat valmistautua tulevaan. Mietittiin kanssa, että jos pappi olisi tulossa itse juhlaan, niin pyytäisimme häntä kertomaan siellä jotain ortodoksisesta kirkosta / vihkimisestä tms... Olisiko tästä kokemuksia tai ideoita?Taas kerran erittäin hyvä idis !!! Olette uskomattomia ideanikkareita !! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nappula Kirjoitettu June 15, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2007 Meillä on kutsun takana lyhyt kuvaus vihkitoimituksen pääkohdista. Lähdetiedoiksi laitoin käyttämäni nettisivut, uteliaimmat voivat vaikka lukea sieltä lisää. Me emme laittaneet kutsun mukana mitään juhlaohjeista tms. ylimääräisiä papereita, joten siksi kaikki teksti mahdutettiin kutsun ( A5-koko) takapuolelle. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 19, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 19, 2007 Kuinka paljon ennen olette ajatelleet mennä kirkkoon ennen vihkimistä.? Onko ortodoksihäissä ennen vihkimistä joitain papruja joita pitää allekirjoittaa,kuten esim: vihkitodistus .? Haluaisin että sulkku näkee vasta Uspenskin ovilla kun Kihlaus alkaa , ei ennen. Mutta Isä Arsenin tuntien hyvin ajoissa... !!!Vaikka puvun onkin jo nâhnyt mutta ei muuta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 19, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 19, 2007 Kuinka kauan vihkiminen noin yleensä kestää Ortodoksihäissä, eli kannattaako pikkuisia lapsia pyytää mukaan.? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nappula Kirjoitettu June 19, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 19, 2007 Toimitus kestää noin 45 minuuttia. Siihen sitten vielä päälle onnittelut kirkossa. Muista jutuista en osaa sanoa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 20, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 20, 2007 Kiitos Nappula :-X Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmi-Elina Kirjoitettu June 20, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 20, 2007 Me tultiin kirkkoon noin kaksi minuuttia ennen vihkimisen alkua Hääparihan tapaa vihkipapin aina ennen hääpäivää. Siinä tapaamisessa teillä on hyvä tilaisuus kysyä kaikkia teitä askaruttavia asioita. Tietyt käytännöt vaihtelevat aina papin mukaan. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 20, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 20, 2007 Me tultiin kirkkoon noin kaksi minuuttia ennen vihkimisen alkua Hääparihan tapaa vihkipapin aina ennen hääpäivää. Siinä tapaamisessa teillä on hyvä tilaisuus kysyä kaikkia teitä askaruttavia asioita. Tietyt käytännöt vaihtelevat aina papin mukaan.Mulla on varmaan maailman pisin lista kysyttävänä.Kummini vaan nauraa kun oon ihan "hermoheikko" että osaanko sitten kaikki oikein ym... !! Myonnän, olen huvittava toisinaan... ;D :-[ :-/ Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 21, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 21, 2007 : Ihanaaaaaaaa sain nyt sitten vahvistuksen vahvistuksen tai jonkin sellasen että Pappi jonka halusimme tai siis itse halusin (sulkki ei tiedä niistä mitään ) tulee vihkimään meidät.Ihanaaaaaa.....!!!! :-X :-X Eikat se haittaa kun ei ole omasta seurakunnasta,siis tarkoitan Helsingin Pappeja.? Vaan Joensuusta,itse asiassa Piispa. :-[ Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirana Kirjoitettu July 4, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu July 4, 2007 Kokemuksia Jyväskylän seurakunnasta kellään?! Kristuksen ylösnousemuksen kirkosta tai tsasounista vihkimis-/siunauspaikkoina? Itselle nykyinen Isä Aleksanderkin on aivan vieras, joten onko joku mennyt vastikään/menossa vihille Keski-Suomessa? Olisi mukava kuulla kommentteja Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nappula Kirjoitettu July 5, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu July 5, 2007 ^ Siskoni meni toukokuussa naimisiin Kristuksen ylösnousemuksen kirkossa Isä Aleksander suoritti tuolloin ensimmäisen vihkimisensä koskaan; kaikki meni hienosti, kukaan vieraista ei olisi osannut sanoa, että pappi oli ensimmäistä kertaa asialla . Pappi on nuori, varmastikin minua nuorempi (minä olen jo päälle 30). Hääjuhla oli pihan toisella puolella seurakuntasalissa. Kirkko oli sopivan kokoinen noin 50 hengen porukalle, ihmiset oli lähellä paria, eikä kaukana pitkin seinänvierustoja. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts