Aada12 Kirjoitettu June 8, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 8, 2012 Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaylan Kirjoitettu June 11, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 11, 2012 Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aada12 Kirjoitettu June 12, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2012 Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi.Mä vähän luulen, että on makukysymys miten tuon kirjoittaa. Miehen toiveesta kirjotettiin nyt sitten kuitenkin isolla vaikka mä oisin ehkä laittanu pienellä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmiina_M Kirjoitettu July 18, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu July 18, 2012 (muokattu) Mä oon ehkä vähän perfektionisti, mutta tarkastin kotimaisten kielten keskuksen nettisivuilta, että vastausta pyydetään lyhennettäisiin Vp. Kuitenkin aika usein näkee tuota lyhennettä v.p. Mihinköhän tässä nyt luottais sitten? Oon myös miettiny että pitääkö kutsussa kirjoittaa "teidät" isolla vai pienellä..?Voi olla, että menee metsään, mutta kirjoittaisin pienellä, jos puhutaan monikossa. Isolla kirjoittaisin, jos olisi kyseessä vain yksi kutsuttava, siis teitittely-keissi.Mä vähän luulen, että on makukysymys miten tuon kirjoittaa. Miehen toiveesta kirjotettiin nyt sitten kuitenkin isolla vaikka mä oisin ehkä laittanu pienellä Jokainen saa toki kirjoittaa lopulta niin kuin haluaa, tärkeintähän lienee tulla ymmärretyksi, mutta oikeinkirjoitussääntöjen mukaan Teidät kirjoitetaan isolla vain, kun on kyse yhdestä henkilöstä, jota teititellään ja pienellä, kun tarkoitetaan useampaa henkilöä. Useampaa ihmistä ei siis voi teititellä yhtä aikaa samalla ilmaisulla Itse asiassa tuo teitittely tulee esille myös siinä, kirjoitetaanko esim. Olette tervetullut (siis yksi kutsuttava teititellen) vai Olette tervetulleita / tervetulleet (enemmän kuin yksi). Iso T on varmaan tarttunut suomen kieleen englannista, jossa usein You kirjoitetaan isolla tyyliseikkojen takia. Mutta kuten totesin, jokainen voi tehdä niin kuin haluaa kunhan tulee oikein ymmärretyksi Muokattu: July 18, 2012, käyttäjä: Helmiina_M Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
-PikkuMyy-- Kirjoitettu August 17, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu August 17, 2012 (muokattu) Meille tulee tälläinen:Ilolla teille nyt tiedon jaamme;ihan pian yhteisen sukunimen saamme.Siis pukekaa itsenne juhlapukuun,kun Nuuskamuikkunen tuo Pikkumyyn Muikkusen sukuun.Nyt on lähellä tuo päivä suuri,siksipä kutsun saattekin juuri:heinäkuun 6. päivänä 2013 klo: 14.00*** kirkossa toisemme saamme,jonka jälkeen matkaamme puolisoina jaamme.*** on juhlamme majana,sen jälkeen ilonpidossa vain taivas on rajana.Tulkaa kanssamme juhlimaan,yhteistä onneamme iloitsemaan!PikkuMyy ja Nuuskamuikkunen V.p 21.6.2013 mennessä 040-1234567/ PikkuMyy 050-1234567/ Nuuskamuikkunen Muokattu: August 17, 2012, käyttäjä: -PikkuMyy-- Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tiitu Kirjoitettu September 10, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 10, 2012 Kun katselee noita ensimmäisiä tämänkin ketjun sivuja ja vertaa viimeisiin, niin väkisinkin alkaa miettiä minkä takia tämän(kin) asian takia on pitänyt alkaa puljaamaan niin älyttömästi?! Joskus yksinkertainen olis oikeesti kauneinta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirpana86 Kirjoitettu September 12, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 12, 2012 Meillä luki seuraavaaKymmenen vuotta sitten kohdattiin,ei silloin vielä arvattu että mentäisiin naimisiin.Nyt se viimein todettu on,ilman toista olla on mahdoton.Kutsumme teidättodistamaan kunM + Vsolmivat avioliitonHeinolan Hopearannassa 1.9.2012 klo 13Sitten pyyntö ilmoittautumisajasta ja erityisruokavalioiden ilmoittamisesta päivämäärään mennessä ja osoite mihin ilmoittautua.Lahjaruno (esitettiin toivonus ettei tarvita enempää tavaraa meidän huusholliin)Ja paikan osoite Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bridezilla2013 Kirjoitettu September 23, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 23, 2012 Kun katselee noita ensimmäisiä tämänkin ketjun sivuja ja vertaa viimeisiin, niin väkisinkin alkaa miettiä minkä takia tämän(kin) asian takia on pitänyt alkaa puljaamaan niin älyttömästi?! Joskus yksinkertainen olis oikeesti kauneinta.Jokainen tyylillään Jos haluat yksinkertaisen niin mikäs siinä, ei kukaan teitä kiellä. Mutta itse haluan ainakin tehdä kutsusta omannäköisen ja omaperäisen Ja jos nauttii askartelusta ja tekstin kirjoittamisesta, niin ei se tunnu edes miltään "pakkopullalta" Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
elo2013 Kirjoitettu September 23, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 23, 2012 Sen verran on tämän osalta minun suunnitelmani muuttuneet, että kutsuun taitaa tulla vain ketkä menee, missä menee ja monelta. Missä jatkot ja ilmoittautumispvä + kenelle ilmoittautuminen,.Infoon tulee puhetta mm. ruokavalioista. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bridezilla2013 Kirjoitettu September 26, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 26, 2012 Eli meille tulee nyt sitten tällainen Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään Laki hääpäivästämme1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa. 3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi. 4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen. Terveisin, morsian ja sulho Ps. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.morsian/puh.numsulho/puh.numItse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bridezilla2013 Kirjoitettu September 26, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 26, 2012 Ja tosiaan sekä täältä kutsu osiosta ja juhlaohjesääntö osiosta olen ottanut mallia Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
NeNNi Kirjoitettu September 28, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 28, 2012 Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään Laki hääpäivästämme--3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi. --Anteeksi. Ensin sanot, että eiköhän vieraat tiedä miten käyttäydytään. Kuitenkin laitat kutsuun, että on suotavaa olla ajoissa? Minusta tuo on ehkä typerintä mitä kutsuun voi laittaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bridezilla2013 Kirjoitettu September 28, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu September 28, 2012 Siis pääkohdat tulee kutsuun, mutta erikseen ei tule juhlaohjesääntöä, sen vuoksi sanoin, että eiköhän vieraat osaa käyttäytyä ilman sitä juhlaohjesääntöäkin, johon tulisi tarkkaan tiedot järjestyksestä, jossa ruokaa otetaan yms. Ja kutsun sävy nyt on hieman humoristinen, ei mitenkään otsa rypyssä kirjoitettu Jos lukee koko kolmos pykälän, niin ymmärtää, ettei se toimisi ilman tuota lausumaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sartseli Kirjoitettu October 2, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu October 2, 2012 Meillä luki suomalaisten kutsuissa näin..."Heinäkuun seitsemäs kun koittaasaa navetassa bändikin soittaaKlo 15 me toisillemme tahdon sanommeja puolisoksi parhaan ystävän saammeOn vihkipaikkanamme ***:n pihamaasiis sateensuojaa pilvisäällä mukaan ottakaaKoska sulhanen ei ole turhan fiini,jätä siis kaulasta turha kraka tai mirriIlmoittautuminen on suotavaa,jotta osaamme varata tarpeeksi juotavaa"Muille vieraille oli samansisältöinen kutsu, mutta kotipaikkamme murteella. Tekstin sisältö oli toistettu myös pienessä infossa, koska en luottanut oman runosuoneni selkeyteen. Lisäksi infossa oli kelle ja mihin mennessä ilmoittautuminen kannattaa tehdä.. Kaikki osasivat tulla oikeaan paikkaan ja varautuivat sateenvarjoilla..onneksi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
FoolMoon Kirjoitettu October 2, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu October 2, 2012 Eli meille tulee nyt sitten tällainen Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään Laki hääpäivästämme1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa. 3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi. 4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen.Terveisin, morsian ja sulhoPs. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.morsian/puh.numsulho/puh.numItse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt Huippu hyvä!!!! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
bridezilla2013 Kirjoitettu October 4, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu October 4, 2012 Jee, kiitos! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Muru- Kirjoitettu November 21, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu November 21, 2012 Eli meille tulee nyt sitten tällainen Erikseen ei laiteta juhlaohjesääntöä vaan pääkohdat on laitettu tähän. Eiköhän suurin osa vieraista kuitenkin tiedä, miten häissä käyttäydytään Laki hääpäivästämme1 § Tätä lakia sovelletaan 17.08.2013 kello 15.00 tapahtuvaan vihkimiseemme X:n kirkossa (osoitteessa plaaplaaplaa) ja sen jälkeiseen hääjuhlaan Y:n juhlatilassa (osoitteessa plööplööplöö), joihin Teidät on kutsuttu.2 § Pukeutuminen juhlaan on vapaata, mutta suotavaa. 3 § Kirkossa tulee esiintyä kaikella vakavuudella ja parhaalla suomalaisella jäykkyydellä. Olisi suotavaa saapua paikalle ajoissa. Mikäli juhlija huomaa olevansa myöhässä tai väärässä kirkossa, välttäköön hän suuriäänistä asiasta valittamista lisävahingon rajoittamiseksi. 4 § Itse hääjuhlassa on tarjolla ruokaa ja juomaa. Ruuat pyritään mahdollisuuksien mukaan tekemään laktoosittomina, mutta muita erikoisruokavalioita ei kyetä erikseen huomioimaan. Ruuan kanssa ja myöhemminkin illalla on tarjolla alkoholijuomia. Pyydämme kuitenkin nirsoimpia (ja janoisimpia) vieraita varautumaan myös omin eväin. Juhlassa tulisi syödä, juoda, nauraa, tanssia ja pitää hauskaa mahdollisuuksien mukaan pikkutunneille saakka.5 § Juhlassa on tarkoitus nauttia monipuolisesta ohjelmasta, johon kuuluu ainakin tanssia, musiikkia, leikkejä ja iloista seurustelua. Jos vieras haluaa esittää juhlassa jonkun ohjelmanumeron, se on sallittua ja toivottavaa. Tästä voi vinkata kaasoille C (puh.num) tai D (puh.num).6 § Lahjoja tärkeämpää on osallistumisesi juhlaan. Mikäli lahjoituksia kuitenkin halutaan tehdä, yksi keino niiden toteuttamiseen on meidän häämatkatilimme FIxx xxxx xxxx xxxx xx kartuttaminen. Terveisin, morsian ja sulho Ps. Ilmoitathan tulostasi viimeistään heinäkuun ensimmäiseen mennessä.morsian/puh.numsulho/puh.numItse olen ainakin tähän tyytyväinen, ja toisen kaason kanssa ollaan teksti käyty läpi ja sulhokin hyväksynyt Tämä on hauska! Meillä on kutsuteksti pohdinnan alla, tässä on ideaa jota voisimme pienillä muutoksilla hyödyntää. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenya Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 Mitä kutsuun kun vihkimisen yhteydessä on kuopuksen kaste? Pää lyö niin tyhjää..Meillä on vihkiminen ja sen jälkeen kaste juhlapaikalla, vieraita n.40.Pääpaino ehkä kumminkin enemmän häissä.Mut miten mä saan järkevästi sanottua että kutsutaan molempiin juhliin? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
elo2013 Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 Mitä kutsuun kun vihkimisen yhteydessä on kuopuksen kaste?Pää lyö niin tyhjää..Meillä on vihkiminen ja sen jälkeen kaste juhlapaikalla, vieraita n.40.Pääpaino ehkä kumminkin enemmän häissä.Mut miten mä saan järkevästi sanottua että kutsutaan molempiin juhliin?" Tervetuloa vihkiäisiimme ja pienokaisemme kastejuhlaan"aika ja paikka ja nimenne alle. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenya Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 Pienokainen ei kyllä sovi meille Mutta vaikka poikamme..Haluaisin siihen myös jotain muuta kuin "tervetuloa".Joku runo tai laulu ohessa ois ihana, mutta se kun ei sais viitata erityisesti kumpaankaan juhlaan, vaikeaa.Tai sitten jos ei mitään erillistä runoa, niin toi kutsu osuus jotenkin kauniimmin/pidemmin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titiuu81 Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 Heipparallaa! ois pienoinen ongelma kutsun sanojen kanssa...Meidät on vihitty kohta 2v sitten maistraatissa ja tarkoitus olisi juhlia nyt keväällä yhtä aikaa ristiäisiä sekä häitämme. Tarkoitus olisi samalla uusia vihkivalamme. Tässä esimerkki; (kuulostaako tämä jotenkii pöljälle?) "Olette tervetulleita todistamaan,kun valamme uudestaan vannomme sekäpieni prinsessamme/ prinssimme saakasteessa nimen" Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 ^Kuulostaa mielestäni sopivalta, vaikkakaan kasteessa ei saada nimeä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenya Kirjoitettu February 7, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 7, 2013 Hmm, julkeasti voisin käyttää ylläolevaa hyödykseni hieman muokattunaOlette tervetulleita todistamaan, kun sanomme toisillemme tahdonsekä samalla pieni prinssimme saa kasteen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Titiuu81 Kirjoitettu February 20, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 20, 2013 Meillä menikii suunnitelmat uusiks.. ensin ois kaste ja sitten tuo vihkivalan uusaaminen. Ymmärtääkö immeiset väärin, jos kirjotetaan noin vai pitäisikö vielä muokata tekstiä sopivammaksi? Kiirus tulee, kun ens vkolla pitäis olla kortit valmiina postiin... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenya Kirjoitettu February 21, 2013 Raportoi Share Kirjoitettu February 21, 2013 ^Ei mun mielestä! Kyllä meilläkin on kaste ekana, mut en ees ajatellut että sillä ois tossa kutsussa merkitystä Ei ne vieraat ees muista kumminkin sä oot ne kutsussa ilmoittanut. Mun mielestä se kuulostaa paremmalta noin päin kirjoitettuna. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts