Nette Kirjoitettu June 12, 2003 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2003 Meillä on kaksikieliset häät.Mitä olette mieltä pitäisikö karkeissa olla sama aforismi sekä suomeksi että ruotsiksi vai teemmekö eri karkit suomenkielisille ja eri karkit ruotsinkielisille? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Favola Kirjoitettu June 12, 2003 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2003 Meilläkin on useampikieliset häät, eli sulho on saksalainen, lisäksi tulee italian- ja englanninkielisiä vieraita. Ajattelin kirjoittaa jokaiseen karkkiin aforismin/runon vain yhdellä kielellä ja laittaa rasiat valmiiksi ihmisten paikoille. Ei kerkee ruveta miettimään niitä neljällä kielellä!!! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
karhunen Kirjoitettu June 12, 2003 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2003 Meillä taas oli niin, että sulhasen puolen vieraat puhuu hyvin venäjää ja viroa, mutta ei juuri muita kieliä (no suomea tietysti osa ja englantia) . Tämän takia meillä oli leikki, jossa sulhasen vieraat sai aforismit ruotsiksi tai saksaksi (joita oikeastaan kaikki mun vieraat osaa) ja mun vieraat sai viroksi tai venäjäksi. Karkit oli merkitty kaksilla eri värisillä nauhoilla. Sitten piti jokaisen etsiä henkilö, joka osas tulkata sen oman aforismin sellaiselle kielelle, että sai selville, mitä siinä sanottiin. Ei ihan helppoa, vaikka kieltä jotenkuten osaiskin. Vieraat arvosti leikkiä ja liittyihän se myös siihen, mitä minä ja sulhanen tehdään päivittäin työksemme. Isommassa porukassa tämä tietysti on vähän hankala toteuttaa, meillä oli hyvä, kun porukkaa oli vain vähän yli 30 ja kaikkien kielitaito tiedossa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Favola Kirjoitettu June 12, 2003 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2003 Apua!Just eilen illalla huomasin, että se vihkonen, johon olin kerännyt saksan- ja italiankielisiä aforismeja, onkin Saksassa ja itte olen häihin asti täällä Suomessa. Osaako joku kertoa, mistä voisin muutaman aforismin löytää?Avusta jo etukäteen kiitollinen Favola Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
karhunen Kirjoitettu June 12, 2003 Raportoi Share Kirjoitettu June 12, 2003 Mm. osoitteesta www.aphorismen.de olen poiminut saksankielisiä. Hakusanoilla voi itse määrittää, minkä aiheisia aforismeja haluaa (esim. Liebe, Hochzeit..) Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrea Kirjoitettu July 17, 2004 Raportoi Share Kirjoitettu July 17, 2004 Laitoin puolet aforismeista suomeksi ja puolet ruotsiksi. Rasiat jaetaan vieraille, eikä siis ole takeita että kukin saa omalla kielellään. Mutta eiköhän vieruskaveri voi tulkata Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts