franne Kirjoitettu February 25, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu February 25, 2007 Nyt iski pikkupaniikki! Olen menossa naimisiin elokuussa 2007 ranskalaisen kanssa ja luulin jo että olen aika hyvin perillä byrokratian kiemuroista mutta luin juuri Suomen katolisen kirkon sivuilta että "katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain ja ainoastaan katolisessa kirkossa. Tämä tulee ottaa huomioon myös niissä tapauksissa, joissa tuleva aviopuoliso on ei-katolilainen tai itse avioliitto halutaan solmia jossakin muualla". Meillä oli suunnitelmissa mennä naimisiin luterilaisessa kirkossa ja sitten vain ilmoittaa avioliitto Ranskan suurlähetystöön häiden jälkeen. Onko nyt näin että tämä viranomaisten silmissä olisi pätevä avioliitto mutta ei katolisen kirkon? Kiitos etukäteen. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fifi Kirjoitettu February 25, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu February 25, 2007 Juuri niin, viranomaisten silmissa avioliittonne on virallinen mutta katolisen kirkon ei. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evestiina Kirjoitettu February 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu February 26, 2007 Mun mies on katolinen, mentiin naimisiin vime kesänä ja viranomaisten ja luterilaisen kirkon silmin ollaan virallinen aviopari, ja se on ainakin meille ihan riittävää. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Susie Kirjoitettu March 1, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 1, 2007 Tästä on keskusteltu paljonkin, kannattaa etsiä aikaisempia aiheita vaikka hakusanalla katolinen tai katolilainen.Meillä oli vastaava tilanne ja koska halusimme avioliiton olevan pätevä myös katolisen kirkon silmissä (siltä varalta että joskus muutamme miehen kotimaahan, missä suurin osa kouluista on katolisia, jne, jne) miehelle haettiin erivapaus mennä naimisiin luterilaisessa kirkossa. Käytännössä (asuimme molemmat silloin Suomessa) asia meni niin, että kävimme miehen asuinkunnan katolisessa kirkossa (Hgin St Henrik) missä isä/pappi täytti lomakkeen jolla tuota erivapautta haettiin piispalta Ruotsista. Samalla käytiin läpi ne asiat, mitä myös katolisessa vihkiseremoniassa olisi ollut, siinähän on monta "Tahdon!" kysymystä, liittyvät avioliiton elinikäisyyteen, siihen että lapset ovat tervetulleita ja että heidät kastetaan katoliseen uskoon. Vastasimme näihin kysymyksiin ja allekirjoitimme paperit. Mitään vastausta hakemukseen ei tullut, eli kyseessä on hyvin pitkälti kumileimaisin homma, lupa tulee kun sitä vaan pyytää. Miehen kotimaasta toimitimme muistaakseni kastetodistuksen ja Hgin seurakunta tietääkseni ilmoitti miehen alkuperäiselle kotiseurakunnalle miehen naimisiinmenosta. Ja luterilaisen kirkon kautta tuli tieto Suomen väestörekisteriin. Ollaan siis naimisissa ihan joka tahon silmissä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
dani Kirjoitettu March 6, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 6, 2007 Mieheni on katolilainen ja menimme naimisiin maistraatissa ja olemme pitämässä vielä kirkkohäät v.2008, mutta tämmöistä ei tullut kyllä mieleenkään, ettei se olisi katolisen kirkon silmissä hyväksyttävää.Mihin tämä siis vaikuttaa, voiko siitä olla siis jotain haittaa, jos muutamme joskus miehen kotimaahan eli kanadaan? :-? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Susie Kirjoitettu March 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 8, 2007 Katolisen kirkon silmissä vain katolinen vihkiminen on "ainut oikea", mutta tulkinta ja mahdolliset seuraukset riippuvat pitkälti maasta ja katolisen kirkon asemasta siellä. Esimerkiksi Suomessa, missä katolisuus on vähemmistöuskonto, tulkitsevat omia sääntöjään huomattavasti rennommin kuin maassa, jossa katolisuus on valtiouskonnon asemassa. Kanadan tilanteesta en ole varma, epäilen että siellä on uskonto ja valtio erotettu täysin toisistaan, eikä asialla ole mitään merkitystä. Korkeintaan niin, että jos katolinen kirkko ei ole tietoinen ensimmäisestä avioliitosta (ja jos avioliitto päätyy eroon) on mahdollista mennä uudelleen naimisiin katolisessa kirkossa. Katolinen kirkkohan vihkii avioliittoon vain kerran, avioeron jälkeen ei ole mahdollista mennä enää uudelleen kirkossa naimisiin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
dani Kirjoitettu March 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 8, 2007 Okei, no hyvä sitten, uskoisin että kanadassa ollaan vähän maallistuneempia myös kuin esim. italiassa. Kiitos sulle! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clara Kirjoitettu June 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 8, 2007 Minun mieheni on katolilainen ja aiomme mennä naimisiin katolilaisten perinteiden mukaan, vaikken itse niistä pahemmin perusta. Asia on kuitenkin tulevan mieheni perheelle tärkeä, joten en aio vastustaa, sama se minulle on missä mennään naimisiin kunhan mennään! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
justanotherbride Kirjoitettu June 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 8, 2007 Tuolta Suomi-Irlanti ketjusta olen saanut sen kuvan, etta jo erivapautta haluaa hakea sen on suhteellisen vaivatonta kunhan on ajoissa liikkeella paperihommien suhteen.Ellei katolilaisen puolison perhe ole erityisen uskonnollinen, itsestani tuntuisi ettei nykyaikana katolilaisissakaan valtioissa esim. tukien tms. "avio-etujen" kannalta katolisen kirkon siunauksella ei ole juurikaan merkitysta, sehan tietysti voi vaihdella maakohtaisesti mutta suurin harkittava asia varmaan ovat nama lasten uskonnolliset tapahtumat, jos asutaan ulkomailla katolisessa maassa (tai ollaan muuttamassa) mutta vihkiminen on Suomessa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu June 15, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 15, 2007 Meillä kanssa mies katolinen ja itse ole ortodoksi,mutta menemma naimisiin ensi vuonna Helsingissä vaikka asumme Belgiassa.Ja menemme Uspenskin Katedraalissa naimisiin ja meille on kyllâ sanotuu ettâ liitto on laillinen myös katolisessa kirkossa.En sitten tiedä totta vai ei,mutta nâin meille on sanottu. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenomena Kirjoitettu September 8, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu September 8, 2007 "katolilainen voi solmia pätevän avioliiton vain ja ainoastaan katolisessa kirkossa. Tämä tulee ottaa huomioon myös niissä tapauksissa, joissa tuleva aviopuoliso on ei-katolilainen tai itse avioliitto halutaan solmia jossakin muualla"Jep, pikkupaniikkia tääläkin aiheesta. Uskonto sinänsä ei meille kummallekaan ole tärkeä, mutta jotenkin tutuu tylyltä, jos ei liitto olekaan virallinen miehen kotimaassa. Eihän sitä koskaan tiedä mitä voi sattua... *maalailee piruja*. Mies kyllä sanoi, että jos menee turhan hankalaksi, hän kääntyy luterilaiseksi ;D Itse en sitä tietenkään vaadi, eikä hän minun kääntymistä katolilaiseksi. Suomen kirkko ottaa avosylin vastaan kaikki kristityt (naimisiin Tampereen Tuomiokirkossa), vaan katolisen kirkon mielestä luterilaiset eivät ole kristittyjä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
fragolina Kirjoitettu September 11, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu September 11, 2007 Okei, no hyvä sitten, uskoisin että kanadassa ollaan vähän maallistuneempia myös kuin esim. italiassa. Kiitos sulle!Ihan OT, mutta Italiassa uskonto ja valtio on taysin erotettu toisistaan, joten vaikka paavi majaileekin Roomassa niin aika maallistuneita ollaan talla saralla taallakin Itse menimme katolisen mieheni kanssa naimisiin luterilaisin menoin Suomessa vaikka asummekin Italiassa. Tuleva lapsi kastetaan kuitenkin katoliseksi ja niin halutessamme han voi myos kayda katoliset koulut jne. joten kovin tiukkapipoisia taalla ei olla. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranskan-Kirsikka Kirjoitettu October 14, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu October 14, 2007 Minullakin on katolilainen (ranskalainen) kihlattu. Menemme naimsiin suomessa juuri sen takia että ranskan viranomaisten ja katolilaisen kirkon vaatimukset ovat niin sekavat... haluamme vain naimisiin ilman mitään "sotaa". Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISSI07 Kirjoitettu October 15, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu October 15, 2007 Itse menen naimisiin kanssa katolisen kanssa. Sulkkini asuu Belgiassa mutta häämme ovat Suomessa Uspenskissa.Suomessa siksi että emme jaksa kauheata paperisotaa ja on helpompaakin monessa suhteessa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras_kattimaari_* Kirjoitettu January 17, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu January 17, 2008 Minäkin olen menossa katolilaisen (englantilainen) ensi kesänä. Kyseltyäni kotipaikkakuntani kirkkoherran virastosta mitä papereita tulemme tarvitsemaan siipalleni esteiden tutkintaa varten sanottiin että joku todistus täytyy olla kirkkoon kuulumisesta hänen kotimaassaan. Mistä tällaisen saa, onko täällä jotain standardi lomaketta mitä voi tilata vai hommataanko kirkolta kirje??? Avokki on kyllä kastettu ja ripitetty mut muuten kirkossa käydään vain häissä ja hautajaisissa..Paniikki iskee näitä papereita pyöritellessä... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
London Kirjoitettu February 6, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu February 6, 2008 Ei sellaista standardi lomaketta ole, vaan tarkoitus on pyytaa seurakunnasta yleensa papilta reference. Voi tietenkin olla vaikeaa, jos ei kirkossa kayda. Siis sen tarkoitus on todistaa, etta tuleva puolisosi on vielakin practising catholic eika siis vain kastettu ja ripilta paassyt kirkossa. Meilla todistuksen kirjoitti AITI. Todella naurettavaa, mutta kun se piti olla. Siis tapaan my son has been babtised and confirmed in a catholic church and I truly believe he is still part practising catholic and part of (mainitse lahimman seurakunnan nimi) community tms. Sitten vaan aidin / sukulaisen yhteystiedot. +tietty kopiot kaste ja rippi todistuksesta.Kai tiedat etta luterilaisessa seurakunnassa vihkiminen ei ole katolisessa kirkossa hyvaksytty suorilta kasin.... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta Kirjoitettu February 27, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu February 27, 2008 meilla olis haat suunniteilla ensi kesaksi, kaksia juhlia suunnitellaan, yhdet Suomessa ja yhdet Belgiassa..se vaan hiukan pohdituttaa etta onko silla merkitysta kumman lain mukaan vihitaan ensin? tarkoitus olisi ensin jarjestaa kirkkohaat Suomessa ja myohemmin siviilivihkiminen Belgiassa, lopullista paatosta ei olla viela tehty jos kahdet kirkkohaat pitaa jarjestaa... onko kellaan tietoa? kokemuksia?yleensakin kaksien haiden jarjestamisesta? meilla on hiukan viela kaikki hakusessa, vasta pohditaan etta kutsutaanko kaikki kaksiin haihin vai tietyt vaan ja annetaanko kaikille mahdollisuus valita kumpiin haihin saapuvat..ei oo niin helppoa... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
meimei Kirjoitettu February 27, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu February 27, 2008 No siis luterilaisessa kirkossa vihkiminen on laillisesti voimassa luterilaisen kirkon mukaan, sekä molempien maiden, mutta ei katolisen kirkon eli jos menette Suomessa ensin naimisiin, niin sen kyllä pitäisi olla Belgian lakien mukaan voimassa myös, joten toista kertaa tuskin voitte mennä siviilissä naimisiin Me päätyttiin siihen ratkaisuun, että Suomessa on se oikea vihkiminen (luterilaisessa kirkossa). Irkuissa järkätään sitten avioliiton siunaaminen. Periaatteessa ollaan katolisen kirkon silmissä menty vain siviilisti naimisiin, koska hehän eivät siis luterilaista vihkimistä tunnusta ilman dispensaatiota.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fairytales Kirjoitettu March 16, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu March 16, 2008 Olisin halunnut kysyä, mitenkä se siis toimii toimii tuo avioliittoon vihkiminen, myös minun mieheni on katolinen, itse ev.lut, ja ollaan keskusteltu katollisen papin kanssa jo, ja hän pyysi ottamaan yhteyttä myöhemmin, kunhan ollaan lähempänä ajankohtaa, eli kesällä. (häät ovat joulukuussa) Kuinkahan kauan niissä keskusteluissa menee ja minkälainen se lupa-anomus oikein on??Tarkoitus olisi siis saada se "lupa" vihkimiselle muussa kuin katolisessa kirkossa, koska asumme kaukana kaikesta,pienessä pitäjässä, jonka kirkossa haluamme mennä naimisiin/ pyytää avioliiton siunauksen.Ja että avioliitto olisi laillinen ja luvallisesti suoritettu oikein menoin myös katollisen puolen kannalta..eikä meillä ole mahdollista mennä katolliseen kirkkoon vihittäväksi. asutaan ihan maalla ei olisi ollut mitään tätä vastaan kylläkään kait. en vain tunne itse katollista uskontoa hyvin, eikä mieheni ole "aktiivi" katollinen..Luulin ensin, että katoliselta Piispalta saa luvan vain siihen, että avioliitto voidaan siunata ev.luterilaisessa kirkossa ev.lut papin toimesta, mutta olen yrittänyt onkia tietoja ja jostain luin, että vihkiminen ev.lut kirkossa on myös mahdollista, ettei tarvitsisi siis mennä maistraatissa ensin naimisiin ja sitten kirkossa siunaaminen.Mitenkähän sen asian laita oikeasti on..kiitos vastauksista. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evestiina Kirjoitettu March 16, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu March 16, 2008 Me mentiin naimisiin ev.lut. kirkossa, mies ei halunnut katolisen kirkon siunausta avioliitollemme. Eli naimisiin pääsee ev.lut.kirkossa, tuohon katolisen kirkon osuuteen en osaa vastata kun ei meillä ollut siihen tarvetta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras_London_* Kirjoitettu March 19, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu March 19, 2008 Heippa, eli se ei siis auta vaikka menisitte ensin siviilissa naimisiin katolisen kirkon mukaan ainoa oikea vihkiminen on katolisessa kirkossa. Ainoastaan erikoisluvalla "hyvaksyminen" onnistuu tai kuten aiemmin mainittu siunaaminen katolisessa kirkossa jalkikateen. Laillisesti siis olette naimisissa, mutta ei katolisen kirkon edessa if you know what i mean. Good luck! Ma oon katolisessa koulussa toissa, jos kysymyksia ilmaantuu Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsB Kirjoitettu March 19, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu March 19, 2008 Olen menossa naimisiin katollilaisen kanssa, mutta sulhaseni ei ole ns. kirkon katollilainen. Meidat vihitaan luterilaisessa kirkossa meidan uudessa kotimaassamme (Britaniassa, mieheni kotimaa). Pappimme ei edes ottanut puheeksi meidan "eri uskoisuutta", ainut ongelma meinasi tulla siita etta mieheni on ollut kerran naimisissa aikaisemmin.Ja kuten aiemmin joku sanoi etta virallisissa papereissa katollis-luterilainen pari on virallisesti avioliitossa ja jos ei kovin uskonnollinen ole se riittaa. Ja riittaa myos meille.Tulevat lapsemme kasvatamme luterilaisen kirkon mukaan, koska se on "kotikirkkomme". Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birkingirl Kirjoitettu September 2, 2008 Raportoi Share Kirjoitettu September 2, 2008 (muokattu) Olen katolilainen, en tosi mikään aktiivinen kirkonjäsen ja tuleva mieheni ev.luth, ei myöskään aktiivinen kirkonjäsen. Lapsia meille ei tule. Tarkoitus siviilivihkiminen ja se riittää meille. Sukuhauta ev.luth kirkkomaassa joten sinne meidät molemmat sitten joskus haudataan. Tästä ketjusta kiinnostuneena aion kuitenkin ennen häitä kääntyä kirkkoni puoleen ja pyytää erivapautta niin että siviilivihkimisemme saa myös sen kirkollisen siunauksen. Mikäli se on kovinkin byråkraattista niin en välitä koko asiasta. Muokattu: January 6, 2010, käyttäjä: Serva Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morsian07/2009 Kirjoitettu January 7, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 7, 2009 Itse olen katolinen ja mies on eronnut ev.lut.kirkosta 10v sitten. Onko kenelläkään kokemusta / tietoa onnistuuko tällä yhdistelmällä kirkkohäät katolisessa kirkossa Suomessa? Olen laittanut asian tiimoilta spostia kirkkoon mutta nähtävästi meitä ei sinne kaiveta kun eivät ole vastanneet Perjantaina ajattelin soittaa ja kysellä asiasta jos siihen mennessä ei ole vastausta kuulunut. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemfe Kirjoitettu January 7, 2009 Raportoi Share Kirjoitettu January 7, 2009 Valitettavasti minulla ei vastausta tähän ole, mielenkiinnolla vain seuraisin miten asianne etenee. Kerrothan mitä vastaavat tiedusteluusi. Mikäli miehesi kuuluisi kirkkoon, vaikkakin niin asia olisi tietysti selkeä, eli avioliitolle tulisi vain hakea katolisen kirkon lupaa, mutta mites mahtaa olla ellei kuulu mihinkään uskontokuntaan...?Itse olen menossa naimisiin katolilaisen kanssa. Hän ei ole mitenkään aktiivinen kirkon jäsen. Meille on tulossa evankelisluterilainen vihkiminen ja se riittää meille molemmille, myös miehelle. Tai eipähän meillä taida muuta vaihtoehtoa edes olla, kun en lähtenyt anomaan Paavilta Pietarin etuoikeutta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts