Jump to content
Naimisiin.info

SAA LUKITA! Ohjeita USA:n viisumeiden hakuun K-1 (kihlattu)

Recommended Posts

Muistaakseni luin jostain kun kaivoin tietoja omaa sossukorttihakemustani varten, että sun pitäis saada muutettua sukunimi korttiin ihan avioliittotodistuksella. Hmm, mun kortissa lukee "Valid for work only with DHS authorization" - onhan se oikein?!??! Koko SSN-korttihässäkkä oli mulla sen verta ongelmallinen, etten luota enää mihinkään :huh:

Kortissa on mun sukunimen umlautit taiteiltu sääntöjen mukasesti vokaaliyhdistelmiksi, vaikka oisin ehkä itse preferoinut simppelimpää umlauttien poisjättämistä. Noh pääasia että kortti ja numero viimein löytyy!

Pabe, sun K1-viisumi passissa riittää, ja jos sulla on AoS-anomuksesta NOA1 niin se kandee ottaa mukaan - varsinkin jos sun I-94 on mennyt jo umpeen.

• Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

^Mulla oli kyllä sama DHS authorization teksti, muistin väärin. :)

Odottelen, että saan sen työluvan, ja otan sitten sossun kanssa puheeksi nimenmuutoksen, kun tuo DHS/USCIS tunnustavat jonkinlaisen statuksen minulle tässä maassa, ja EAD on tosiaan nimellä "Mrs V." eikä "Miss E.".. Olen kyllä sitä mieltä ehdottomasti, että Suomen KELA on vielä vaikeampi joissain asioissa (ruotsinkielisestä kirjepohjastaan hukkasivat kappaleen verran tekstiä suomenkieliseen verrattuna, josta kävisi ilmi, mitä kirjeessä haluaisivat, ja muuta kivaa), mutta sossu on kyllä täälläpäin oma "least favourite"-virastoni. :girl_haha:

Mulla on jo pieni matkakuume. Kolmen viikon päästä mennään joululomailemaan anoppilaan Buffaloon New Yorkiin. Eka yhteinen lento ikinä, ja nyt matkataan avioparina. :girl_dance:

Mun kortissa lukee "Valid for work only with ins authorization", mutta kuten jo aiemmin mainitsin olen saanut sen vuonna 1998 työtä varten kun olin täällä erään järjestön kautta töissä. Päätin että en tuhlaa nyt voimavarojani (kun tässä nyt muka johonkin niitä saiskin tuhlattua kotona ollessa ;) ) kortin hakemiseen ennen kuin saan sen työlupakortin. Enhän itseasiassa korttia edes tässä välissä tarvitse mihinkään. Haempa sitten kun se tulee ja otan myös marriage certificaten mukaan niin tarvi tapella tätien kanssa sitten.

Hyvää matkaa PennyV!! Eve; mitenkäs ne hääsuunnitelmat? Oletteko vielä suunnitelleet Hawaiille menoa ja jos kyllä niin mille saarelle? Me suunniteltiin sinne matkaa keväämmällä honeymoonin merkeissä joten olen vähän katsellut mitä milläkin saarella ois tekemistä.

Muokattu: , käyttäjä: Pabe

Kun äsken hain postin, sieltä löytyi työlupakortti! :girl_dance:

Eli EAD-hakemuksen hyväksymispäätöksestä meni 10vrk (viitteellinen aika oli "within 30 days") saada se hyppysiin. Kai minä sitten rupean ihmettelemään sossun kanssa tuota SSN-kortin uusimista naimanimelle, ja DMV:n kanssa ihmettelen ajokorttia. Kertoilen sitten, miten homma edistyy. :)

Nyt en muista että oliko aikaisemmin jo keskustelua luottokortin hankkimisestä täällä Ameriikan päässä. Enivei, mä yritin hakea ns. secured credit cardia Capital Onelta, ja sanoivat siellä että kaikki SS-numerot jotka alkaa numerolla 9 ovat väliaikaisia sossunumeroita, ja tällaisella sossunumerolla ei saa mistään hankittua luottokorttia.

Onko teistä kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan? Onko muillakin K1-viisumilla tulleilla ysillä alkava sossunumero? Tärkeimpänä, vaihtuuko numero (tai siis käynkö vaihtamassa korttia/anomassa replacement cardia uudelle numerolle) siinä vaiheessa, kun saan EAD työluvan / Green Cardin?

Tarkoituksena siis mulla olisi saada oma luottokortti, jolla pääsen rakentamaan omia luottotietoja. Kuulemma mulle ei kerry luottotietoja ollenkaan sillä, että mut liitetään Joshin luottokorttiin tai jos Josh co-signaisi mulle "oman" kortin.

Vinkkejä, kokemuksia? VJ'n puolella muistaakseni kun suositeltiin juurikin tätä Secured Credit Cardia, että se on melkeinpä ainoa mahdollisuus saada oma luottokortti. Voi äh taas.

Kiitos jälleen leidit!

katoppas, olin vikkelä viestini kanssa enkä huomannut että tänne oli tullut pari uutta!

Siistä Penny, onneks olkoon työluvan saannista!!! Musta tuntuu että mulla on vielä ikuisuus että saan sellasen omiin näppiini :-)

Me kävästään tässä jossain välissä maistraatissa tekemässä naimakaupat, ja sitten kun muuttoasiat ja muut hässäkät selviää ja saadaan alta pois, niin lähdetään Hawaijille häämatkalle, ehkä pidetään siellä sitten pieni privaatti seremonia. Me oltiin Pabe vajaa pari vuotta sitten 10 päivää Hawaijilla, 5 Kauailla ja 5 Mauilla. Kauaille halutaan ehdottomasti takasin!!! Saari on paljon rauhallisempi kun Maui, vähemmän turisteja, ja ihanan hiljainen luonnonkauneus. Vuokrattiin auto ja ajettiin saari (melkein) ympäri, ajettiin Waimea kanjonille ja nautiskeltiin ihanasta hotellista :-) Mauilla on enemmän vaihtoehtoja mitä tehdä mun mielestä, kun on tietty enemmän kysyntääkin. Nyt aiotaan viettää enemmän aikaa snorklatessa ja mä haluan koittaa paddle boardingia ja surffausta, aateltiin myös käydä haikkaamassa.

Mietittiin kanssa Big Islandia, siellä kun tais olla Hawaijin ainoa tulta syöksevä aktiivinen tulivuori!

ONNEA PennyV.. mahtavaa!! Meinaatko heti etsiä töitä? Millaista hommaa meinaat etsiä?

Eve; Mun SSN numero alkaa 3:lla mutta kuten sanottu, se on alunperin ollut työntekoon ja on tosi vanha. Yritin saada sillä alunperin puhelinliittymän ja iphonen AT&T:ltä mutta niin vain sieltä näkyi ettei kortilla ollut tapahtumia kymmeneen vuoteen, ja jouduin maksamaan $500 deposittia jonka saa vuoden päästä takaisin. Eli sillä alkaa luottohistoria koska laskut tulee mun nimellä kotiin. Samoin mieheni sanoi että avataan mulle jonkun tavaratalon luottokortti koska pankki kertoi ettei joint account/kortti enää kerrytä luottohistoriaa. Näin kuulemma tekee amerikkalaiset nuoret halutessaan historian avatuksi (kertoi mieheni). Yritin ensin Targetiin koska shoppailen siellä joskus siivous- ym. tavaroita. Ei onnistunut koska mulla ei ollut amerikkalaista henkkaria eli ajokorttia. Seuraavaksi menimme Searsiin ja sieltä napsahti mulle kortti. Laitettiin kotitalouden tuloiksi mun miehen tulot ja mulla oli SSN numero ja passi mukana, ja kortti tuli kotiin pari viikkoa sitten postissa. Eli kai tässä nyt pitää yrittää kyseisestä kaupasta aina ostella välillä jotain ihan sen takia että voivat lähettää mulle laskuja että saan sitä historiaa kerrytetyksi. :)

Mä olen kanssa katsellut sitä Big Islandia kun siellä ois aika paljon luonnonnähtävyyksiä. Siellä voi käydä ihailemassa tulivuoren laavavirtaa mereen.. ja sitten haluaisin snorklata paikassa jossa on jättiläiskilpikonnia. Täytyypä ottaa selvää myös Kauaista sillä me myös ei haluta mennä mihinkään turistirysään.

Mun SSN alkaa seiskalla. :)

Ei olla avattu mulle vieläkään omaa luottokorttia, kun halusin laittaa oman veronpalautuksen Suomesta Bank of America-korttini takaukseksi. Asutaan luultavasti vielä vuosi vuokralla kun tämän kämpän soppari loppuu (halutaan muuttaa tästä vanhemmasta taloyhtiöstä pois), ja sitten kun on säästetty kasaan käsiraha ja pieni remonttivara, metsästetään meille varmaan rivitalonpätkä askarteluprojektia, jossa voidaan asua pari vuotta, rempata se hiljalleen uudemman veroiseksi, ja sitten myydä - toivottavasti siinä vaiheessa jo voitolla ja ostaa isompi.

Mulla on työkokemusta vähän sieltä täältä ennestään, teininä baristana kahvilassa, ala-asteella ruotsinkielisten kielikylpyluokkien opettajan/koulunkäyntiavustajan sijaisena ennen aikoja, jolloin kaikki "pätevät vaan kelpaa" jutut alkoi mediassa viime vuosina (tein keikkaa useammassa koulussa, ja pisimmät sijaisuudet oli kuukauden luokkaa, että ei voi olla ihan huono kokemus kouluilla musta...)Sitten olen ollut sotilaspoliisina, vartijana/järjestyksenvalvojana, ja vartiointialan hälytyskeskuspäivystäjänä.

Ja tein viime talven keikkahommia isomman nettikaupan asiakaspalvelussa vastaamassa puhelintiedusteluihin, tilauksiin ja valituksiin. Muuta "pätevyyttä" löytyy puolikas insinöörintutkinto rakennusalalta, ja jonkin verran taloustieteen opintoja. Rakennusalan opinnoissa yritin keskittyä lopputyötä kohden vanhoihin rakkennusmenetelmiin ja restaurointitekniikoihin, ja toiveenani onkin, että voisin löytää vanhan noin 1920-luvulla rakennetun maatalon parilla omalla eekkerillä (niitä löytyy aina välillä täällä myynnistä), ja korjata siitä historiaa kunnioittaen meille kodin.

Muuta hommaa on keikkaluontoiset catering-hommat, ja keikkaluontoista freelance-copywritingia, eli mainostekstien ja tuotekuvausten askartelua.

Tosin en jaksa juuri nyt edes etsiä aktiivisesti töitä ennen vuodenvaihdetta, kun ei olla maisemissa joulukauden aikaan, eli en pysty tekemään esim. kausiapulaishommia missään. Uskaltaisin veikata sellasta, että jos haen ja löydän jotain, pyrin varmaan johonkin helppoon päivätyöhön, kuten respaksi johonkin. Se on puuduttavan tylsää, mutta täälläpäin kohtuuhyvin palkattua hommaa. Eikä ole kuten Suomessa osa vartijan työnkuvaa, vaan menee enemmän sihteerikköhommaksi. (Ja Microsoftin kaltaisessa firmassa sitä kautta pääsee pikkuhiljaa henkilöstöhallinnon puolelle, jos jaksaa siinä sivussa jatkaa "pisnesmiesopintoja".)

Rakennusalan taustan huomioon ottaen mielessä on käynyt useasti, että pitäisi vaan ottaa joku Starbucks-baristahomma, ja opiskella vaikka paikallinen LKV-vastine, että voisi ruveta kiinteistövälittäjäksi täälläpäin. Markkinat on heikot, mutta epätasaiset työajat, ja mahdollisuus tutustua lähemmin talomarkkinoihin puhuttelee jostain syystä minua. (Etuovi.com ja Redfin.com ovat olleet pitkään lempisivustojani netissä)

Tää varmaan naurattaa jotakuta, mutta mulla on 20,000 sanaa pöytälaatikkokirjaa tai paria valmiina, kun on ollut omaa aikaa. Mistä sitä tietää, jos siitä jotain tulisikin? "Toiveammatti" on vieläkin melkein lastenkirjojen kuvittaja. Mauri Kunnasta kun käy kateeksi, saa piirtää ja maalata kaiket päivät. :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: PennyV

jaaha, taas(kin) taisin pärähtää hieman liian pikaisesti. Googlailin tuossa VJ:tä ja SS-saitteja, ja SS-numeroiden syvempi tarkoitus on jokin urbaani myytti. Numerot siis tulevat asumisalueen ja umpimähtään valkkaamisen sekä nousevan numerosarjan mukasesti. Kiitos Capital Onen aspaneuvojalle kun sai taas sykkeen nousemaan kattoon asti :skilletgirl:

No enivei en siis saa heiltä Secured Credit Cardia enkä saanut myöskään Newcomers -luottokorttia, joka on kyllä sivuston mukaan tarkoitettu juurikin USA:han vasta muuttaneille jotka haluavat alkaa rakentamaan luottohistoriaa. Tiedä sitten mistä natsasi kiinni anomuksissa, pistin kuitenkin sinne Joshin tulot ja omat säästöt, ammatiksi Homemaker (vaikka mä miellän itteni enempi työttömäksi :grin: ). Declined napsahti kuitenkin melkein heti Submittia klikatessa, joten joku juttu siellä on joka automaattisesti estää meikämannea saamasta korttia. Ärsyttävää, kun se mun masterikin kerta Suomen päässä päätettiin kuolettaa kokonaan. Hmm, asiasta leppäkerttuun, onko teillä tietoa onko Suomesta mahdollista lähettää USA:han turvapostia? Normipostilla ei todellakaan tänne kandee mun uutta Masterkorttia lähettää, joten pitänee ottaa selvää pystyykö (ja kuinka kallista on) lähettää ulkomaille turvapostia.

Mulla ei ole kokemusta turvapostista.. ainoastaan pikapostista joka ei todellakaan ollut pika, vaan hitaampi kuin normiposti.

Kokeile Eve sitä Sears -tavaratalon luottokorttia. Muistaakseni siinä ei edes kysytty ammattia. Tätä täytti kassalla mulle anomuksen, annettiin hänelle tulotiedot ja passin tiedot + SS numero. Sitten hän soitti jollekin managerille joka halusi kysyä multa pari kysymystä.. varmisti vain että olivatko tiedot oikein. Sanoin jees joka kohtaan ja hän sanoi että kortti on hyväksytty.

Kiva kun kirjoitit noista mahdollisista tyojutuista, Penny! Mua kiinnostaa millaisiin hommiin paadytte, koska se on ollut se yksi suurin syy miksi olen halunnut jaada Suomeen :) Tama kotirouvailu kun ei ole mun unelma-ammatti ja haluaisin lahiaikoina takaisin toihin. Jain aitiysvapaalle siella Yhdysvalloissa konservointityosta (olen siis koulutukseltani arkeologi-kulttuurintutkija) ja toihin paluun sain unohtaa, koska lastenhoitaja maksoi melkeen saman verran kun sain palkkaa...

SS-korteista sen verran, etten makaan ole kuullut, etta saa valiaikaisia numeroita. Ne numerot jaetaan kuulemani mukaan alueittain ja esim mun 0-alkuisen numeron tunnisti keskilannen SS-virkailija New Yorkin alueen numeroksi (missa olin aikoinaan kaivauksilla toissa, kun ekan kerran korttia tarvitsin). Pikkumiehella nakojaan alkaa vitosella.

Itse sain muuten tuolla "valid for work only..." ss-kortilla deposit-kortin Wells Fargolta ilman mitaan vaikeuksia.

Palailen taas tällaiseen vanhaan aiheeseen kun mietin miten ilmoitan Suomeen avioliitosta. Mietin vain kun luin tuota alla olevaa että ompas vaikeaksi tehty tuokin, enkö voi seuraavalla Suomen lomallani vaan marssia väestörekisterikeskukseen ja esittää yllämainitut dokumentit henkilökohtaisesti? Taas pitää hakea kopion kopion kopiota notarisoituna ym. Enkä ollenkaan tajunnut kun pyydettiin certified marriage certificate että siinä pitää olla myös apostille. Eikä juurikaan huvittais lähteä uudelleen hakemaan kopiota koska joudumme aina menemään Oaklandiin asti, sinne mielenosoittajien keskelle.. blaah. Se on viimeinen kopio jota mulla jäljellä kun pyydettiin vain 2 kpl ja toinen meni AOS:n mukana.

En löytänyt mitään tietoa tästä väestörekisterikeskuksen sivuilta vaikka lomake on heidän. Mistä PennyV löysit tämän sivun?

Kiitos taas avusta :)

Eli notarisointi passikopioihin oli sen vuoksi, että joudun laittamaan ne vihkitodistuksen kanssa Pääkonsulaattiin postissa, että saadaan avioliitto laillistettua nimenmuutoksineen Suomessa.

Marriage

To register your marriage to the population registry in Finland, please send the Embassy in Washington DC, the Consulate General in New York or Los Angeles the following:

* "marriage registration" form filled out

Notification of a marriage of a Finnish citizen abroad (PDF, 320 kt)

* certified marriage certificate with an Apostille authentication (PLEASE NOTE: A notarized document does not qualify as Apostille authentication.)

* notarized photocopies of the passports of both spouses (the pages with personal information).

* notarized photocopy of the US status (USA visa/green card) of the Finnish citizen(s). In case of multiple nationality, a notarized photocopy of the citizenship decision is needed.

If both spouses are Finnish citizens, both have to fill out their own marriage registration form.

The Finnish Embassy in Washington DC, Consulate General in New York or Los Angeles will forward the documents to the Population Register Center's Office in Finland. The registration process takes approx. 2-3 weeks.

Yhteystiedot tässä:

Customer service

Embassy, Washington D.C.

Tel: +1-202-298 5800

E-mail: [email protected]

Customer service for passports and visas: Mon-Fri 9.00 am-12.00 pm([email protected])

Consulate General, New York

Tel. +1-212-750 4400

Telephone inquiries for passports and visas: Mon-Fri 10.00 am-11.00 am

Visiting hours for passports and visas: Mon-Fri 9.00 am -12.00 pm

(Finnish passports Mon-Fri 1.00pm - 4.00 pm by appointment only)

Consulate General, Los Angeles

Tel: +1-310-203 9903

Customer service for passports and visas: Mon-Fri only 9.00 am-12.00 pm

Population registration

Ja tähän näitä vanhoja linkkejä hakiessa tajusin, että unohdin notarisoida kopion viisumista kun kävin postissa! :girl_impossible: Onneksi sinne kävelee alle 10 minuutissa ja notaari on töissä huomenna klo 12-19. Saan vähän liikuntaa matkalla. :)

Mielestäni laitoin kyllä viestin tuohon ohjeeseen myös lähdelinkin :huh: Se on Suomen Pääkonsulaatin sivulla.

-> Linkin <- minulle sinne antoi Washington Staten konsuli Matti Suokko. :)

Viimeksi tämän tehneenä:

Sain apostillellisen vihkitodistuksen tilattua puhelimitse, rokottivat pankkikortilta sen hinnan. Tuli postissa noin viikossa. Notarisoidut kopiot passien tunnistesivuista, sekä viisumista ja AoS:n NOAsta laitoin mukaan, koska Losin konsulaatissa neuvottiin, että "laita nyt sitten mitä todisteita on statuksesta, jos ei GC vielä ole". Mukaan vielä lomake, jota ohjeessa pyydetään, ja se oli sitten siinä.

Californian apostilleohjeistus oli tuossa: http://www.sos.ca.gov/business/notary/authentication.htm

Lähetystö palautti minulle vihkitodistuksen postitse ilmeisesti varmennettuaan siitä tiedot, että sain pitää apostillellisen version, eli ei se ollut ihan rahan hukkaa.

En ole ehtinyt Maistraatista tarkastaa vielä, mutta aattelin tutkia eka verkkopankkitunnuksilla, ja tarvittaessa kiusata niitä puhelimitse, ja kurkata, näkyykö siellä muutosta nimessä. :)

Mitä tulee Occupy Los Angeles -leiriin, katteltiin miehen kanssa Foxilta livenä, kun purkivat leiriä poliisivoimin viime yönä yhden aikaan. Muilla isoilla kanavilla tuli etukäteen nauhoitettuja pisnesuutisia. :rolleyes: Kyllä ne sen Oaklandinkin leirinkin purkaa jossain vaiheessa, Pabe.

MUOKSIS! Verkkopankkitunnuksilla Väestörekisteristä tarkastettuna: Nimenmuutos meni läpi, ja niillä on kaikki henkilötietoni ajantasalla! :D

Muokattu: , käyttäjä: PennyV

Tänään oli postiluukussa GC-hakemuksen NoA! :girl_dance:

Eli 4.1.2012 päästään/joudutaan miehen kanssa haastatteluun ("Initial Interview"). Ja kirjeessä oli tietty piiiiiitkä lista dokumentteja, jotka he haluavat että tuodaan mukana. Ei vaan minun papereitani, vaan myös todisteet, että mieheni on tosiaan laillinen asukas ja kansalainen. Eli otetaan ja varmuuden varoiksi järkätään koko paketti valmiiksi heti, kun tullaan kotiin joululomalta anoppilasta vasta tammikuun puolella, niin ei mene ihan viime hilkulle. Onneksi jetlagi tänne länteen tullessa on aikaisempi päivärytmi, niin jaksetaan varmaan hyvin heräillä ajoissa, että ehditään lähteä kotoa puolenpäivän aikaan Seattlen suuntaan.

Onneksi parissakin näistä on merkintä "Unless already submitted). Eli vähän helpommalla selviää, mutta haluavat alkuperäiset ja kopiot kuitenkin. Kirjeessä sanotaan, että tarvitsevat "original and copy of each supporting document that you submitted with your application. Otherwise, we may keep your originals for our records". Alkaa olla huh-helpotus-olo, että apostillellisia virkatodistuksia yms tuli pyydettyä pari ekstraa. :)

Tuon jo läpikäyneet saa mielellään vinkata, jos on jotain, johon on hyvä varautua. Olen jo pitkään miettinyt, että pitäis hankkia joku kuva-albumi valokuville, ehkä nyt olis vihdoin ajankohtaista järkätä krääsät scrapbookiin tms kirjaseen kuvatekstien kanssa, että virkailijoiden on helpompi selailla meidän elämää. <_<

Visajourneysta luin sen verran jo, että osa "initial interview"-haastatteluista on vaan muodollisuus jonkun haastattelumäärien kiintiösäännön takia, ja moni siellä selvisi ihan vaan kättelyllä ja parilla muodollisella kysymyksellä. Toisilla on ollut täysi "Stokes-juttu", missä erottavat pariskunnan ja kyselevät kaikenlaista, myös seksielämästä, ehkäisystä, ja suunnitelluista lapsista... :rolleyes: ...varaudumme siis henkisesti pahimpaan, kuten aina ennenkin, ja toivottavasti selvitään yhtä hyvin kuin edellisistä haastatteluista. :girl_wink:

Joo, teeta ihmeessa joku valokuva-albumi. Nykyaan kun on kaikki kuvat aina vaan koneella, olis kiva jos niita olis jossain hienossa albumissakin. Ja noita albumeitahan saa vaikka mista, Walgreenista, Costcosta, varmaan ruokakaupoistakin... itse tilasin aikanaan Applen Aperture-ohjelman kautta, ja kohta voisi tilata lisaakin.

Se etta on kiva albumi jossa on kuvia ja muistoja vuosien varrelta on kiva olla olemassa, eika pelkastaan tuota AOS:n haastattelua varten. Osan kuvista ne saattaa jopa haluta liittaa fileeseesi, joten ota n 6 irtovalokuvaa mukaan eri ajoilta niin saavat valita jos haluavat jotain lisata sinne.

Teeta tuo albumi hyvissa ajoin ennen matkaanne niin se ehtii postissa ajoissa ennen tuota haastattelua. :)

^Ajattelin siis hankkia ihan Scrapbook-albumin, liimapuikon, ja käydä jossain Staples-tyyppisessä paikassa printtaamassa kuvia, joita meillä ei ole jo sekaisin pitkin pöytälaatikoita. Tykkään askarrella itse, kun lipuntyngät yms voi sitten lyödä sinne yhteen paikkaan. Kuvia on ennestäänkin printattuna, kun meillä oli niitä esillä kuitenkin ennestään. :)

Sarjassamme "Me, my brother and my fiancé at the Helsinki Zoo in 2008", tai "Christmas at the in-laws house in 2009", tai "wedding ceremony" jne... Saadaan kanssa yhdet lipuntyngät yhteiseltä matkalta avioparina tässä joulun yli. Otetaan sitten paljon kuvia perheen kesken. Meillä on todella vähän erilaisia kuvia, mutta esimerkiksi miehen vanhempien luota on söötti kuva (vaikka aika kauheasti ylivalottunut) meistä sylikkäin nojatuolissa lukemassa Koirien Kalevalaa suomeksi. :wub:

Varmaan katotaan kanssa joku kaveri, joka voisi kirjoittaa kirjeen, että "juu, oltiin häissä, Penny vahtii meidän lapsia välillä" jne.

No niin, ilmeisesti oli viesti syntymäpäiväni korjaamisesta mennyt perille (ainakin toivottavasti) sillä eilen kolahti postiluukusta kirje jossa oli aika biometrics käyntiin. Eli 4.1. sitten yritetään löytää oikeaan paikkaan oikeaan aikaan ja olla skarppina että kaikki tarvittava tulee mukaan. Hyvä että voi aina täältä lukea muiden kokemuksia ensin niin ei tarvi niin paljoa jännittää näitä juttuja! :girl_cleanglasses:

^Se NoA, ja henkkarit ja oma itse taisi olla ne tärkeimmät. Kärsivällisyyttä ja vaikka kirja on oma suositus, kun siellä voi joutua jonottamaan aika pitkään. :girl_mad:

Olkaa sitten varmuuden varoiksi mielummin liian aikaisessa kuin liian myöhään, koska lapussa luki joku pelote, että katsovat hakemuksen hylätyksi hakijan toimesta, jos ei ole ajoissa luukulla.

Samana päivänä ollaan siis USCIS-toimistoilla eri puolilla maata. Saat sitten raportoida, miten meni. :girl_wink:

Helou leidiis!

Noniin, nyt mäkin olen viimein avioliiton auvoisassa satamassa! Tai no, onhan siitä "jo" melkein pari viikkoa, mentiin siis naimisiin meidän synttäreinä kuten oltiin suunniteltukin :gpari: Sukunimi pysyy myös ainakin toistaiseksi omana. Ollaan käyty katsomassa asuntoja viimeset pari viikkoa, nyt kun VIIMEIN ollaan muuttamassa!!! Toiveessa on päästä muuttamaan vuodenvaihteessa tai vähän jälkeen, mutta jos löytyy ihana asunto niin periaatteessa ollaan saman tien lähtövalmiita (tai no, mä ainakin olen :grin: ) Eka kaverikin buukkasi lentoliput ja on tulossa helmikuussa kylään, joten olis parempi että meillä on siihen mennessä koti, minne kaverin voi majottaa :blink:

Papereita ei olla vielä postitettu, koska meidän Washingtonin-reissu taaskin venyi suunnitellusta viikosta reiluun kolmeen viikkoon, eli ajetaan takasin Syracuseen vasta ens viikolla just ennen joulua. Ja paperit on tietty siellä nätisti valmiina odottamassa postitusta. Naimisiin siis mentiin Alexandriassa (Virginiassa, suloinen historiallinen rantakaupunki ihan DC:n vieressä) ja saatiin sieltä saman tien vihkitodistuksesta kopiot mukaan - otettiin 5 kopsua, joista kaikki on sertifioituja (kahdessa on myös triple seal, eli kolme eri ihmistä allekirjoittivat sertifikaatin, tarviivat kuulemma sellasen jos pyytää siihen apostillea?! weird).

Eikös nuo haastattelupaikat ja biometrics-toimistopaikat anneta sen mukaan missä asuu? Meillä kun ei vielä ole uutta osoitetta, niin voin varmaan pistää papereihin Joshin siskon ja äidin osoitteen (asuvat DC:n vieressä) niihin? Ja sitten kun tiedetään oma uusi osoite, niin laitan osoitteenmuutospaperin menemään? Näin mä ainakin saisin mahdolliset postit vartin ajomatkan päähän, eikä 7 tunnin, ennen kuin uusi osoitetieto on USCIS:lla asti.. Ei kai siitä mitään murheita voi tulla ettei meitä kumpaakaan ole virallisesti kyseisessä osoitteessa?

Onnea onnea Eve! Nyt olet sitten rouvasihminen! :gpari:

Näin minäkin ajattelisin että kannattais tehdä tuon osoitteen kanssa. Uskoisin että osoitteenmuutos ei ole iso juttu, ainakin minä sain ihan puhelinsoitolla muutettua sen syntymäpäiväni joka oli mennyt väärin. Toivottavasti uuden kodin metsästys menee hyvin :)

Hyvä että otit monta avioliittotodistusta ja sait vielä apostillisen. Minä soittelin sinne Oaklandiin mutta ne eivät tee todistuksia apostillella ja mun pitää lähettää omani Sacramentoon että saan siihen apostillen. Mulla ei ollut enää kuin yksi todistus jäljellä ja sitten kolahti postiluukusta se aika sinne biometrics juttuun, ja hokasin että mähän tarvin sen todistuksen siellä kun kerran en ole saanut henkkareita uudella nimelläni. Niin en sitten vielä postittanut sitä kappaletta sinne Sacramentoon vaan ajattelin että tilaan vielä pari varakappaletta avioliittotodistuksesta lisää. Eihän sillä nimenmuutoksella Suomeen ihan hengenhätä ole. Siinä hommassa jäin sitten miettimään sitä että kun haastatteluaika vihdoin joskus tulee niin hyväksyvätkö ne mun passin väärällä nimellä avioliittotodistuksen kanssa henkkareista? Mietin vaan kun PennyV sanoi että jo biometrics tapaamisessa olivat jo ihmetelleet vanhaa passia, ja minä olin ajatellut anoa uuden passin vasta seuraavalla Suomen lomallani kesäkuussa. Oletko saanut uuden passin tai ajokortin uudella nimelläsi PennyV vai menetkö haastatteluun vanhalla passilla?

Biometrics ja haastatteluaika tulee asuinpaikkaasi lähimpään toimistoon Eve.. eli sen osoitteen mukaan mikä on hakemuksessasi.

Muokattu: , käyttäjä: Pabe

Kiitti Pabe! Joo, parasta on varmasti pistää vaan se Joshin äidin ja siskon osoite papereihin, lähetän osoitteenmuutoksen sitten kun oma selviää ja sinne on virallisesti muutettu. Mulla menee sopivasti I-94 umpeen 22.12. joten luultavasti paperit menee postiin just tuona päivänä tai seuraavana... Haha!

Hmm, soititko sä Pabe Sacramentoon ja kysyitkö että voisko ne lähettää sulle suoraan sertifioidun todistuksen jossa on lisäksi apostille? Täällä ainakin se netin mukaan on mahdollista, mutta tietty pitää maksaa sitten sekä sertifioidusta avioliittotodistuksesta että apostillesta kummastakin, mutta näin sun ei tarvis postittaa omaa vimppaa kappalettasi minnekään.

Käsittääkseni passi vanhalla nimellä on täysin virallinen henkilöllisyystodistus vaikka siinä olisi tyttönimi (kunhan passi on voimassa), mikäli on avioliittotodistus mukana. Eli sitten pitää vaan olla tosiaan kumpikin näyttää. Mä en ole tehnyt vielä muuttoilmoitusta ulkomaille, enkä rekisteröinyt liittoa Suomessa. Ajattelin, että teen noi hässäkät sitten vasta kun ollaan asetuttu omaan kotiin ja on viimein antaa Suomeen se uusi osoite. Niin ja voin vaikka kävellä Suurlähetystöön jättämään paperini eikä tartte postittaa ;)

Olenkohan mä kiero, kun musta olis hauska että meidät kutsuttais Green Card -haastatteluun? Toivottavasti eivät skippaa meitä :grin: Tuliko teille Pabe vielä kutsua?

Mietin vaan kun PennyV sanoi että jo biometrics tapaamisessa olivat jo ihmetelleet vanhaa passia, ja minä olin ajatellut anoa uuden passin vasta seuraavalla Suomen lomallani kesäkuussa. Oletko saanut uuden passin tai ajokortin uudella nimelläsi PennyV vai menetkö haastatteluun vanhalla passilla?Biometrics ja haastatteluaika tulee asuinpaikkaasi lähimpään toimistoon Eve.. eli sen osoitteen mukaan mikä on hakemuksessasi.

Eli ne oli vähän hämillään tyttönimellisestä passista, mutta kelpasi ihan hyvin vihkitodistuksen kanssa. Kun selitin, että uuden passin saa vain Losista, Nykistä tai DCstä (tai Suomen lomalla) niitten "biometrics equipment"-tilanteen takia, olivat aika myötätuntoisen kuuloisia. Suomi ja Islanti taitaa olla Seattlen toimistolla vähiten kohdattuja kansallisuuksia, ja eivät tainneet tajuta, että Suomessa on tosiaan vähemmän väkeä kuin Washingtonin osavaltiossa, ja lähetystöjen resurssit sen mukaiset. :girl_haha:

Kiitti Pabe! Joo, parasta on varmasti pistää vaan se Joshin äidin ja siskon osoite papereihin, lähetän osoitteenmuutoksen sitten kun oma selviää ja sinne on virallisesti muutettu. Mulla menee sopivasti I-94 umpeen 22.12. joten luultavasti paperit menee postiin just tuona päivänä tai seuraavana... Haha!Hmm, soititko sä Pabe Sacramentoon ja kysyitkö että voisko ne lähettää sulle suoraan sertifioidun todistuksen jossa on lisäksi apostille? Täällä ainakin se netin mukaan on mahdollista, mutta tietty pitää maksaa sitten sekä sertifioidusta avioliittotodistuksesta että apostillesta kummastakin, mutta näin sun ei tarvis postittaa omaa vimppaa kappalettasi minnekään.

Käsittääkseni passi vanhalla nimellä on täysin virallinen henkilöllisyystodistus vaikka siinä olisi tyttönimi (kunhan passi on voimassa), mikäli on avioliittotodistus mukana. Eli sitten pitää vaan olla tosiaan kumpikin näyttää. Mä en ole tehnyt vielä muuttoilmoitusta ulkomaille, enkä rekisteröinyt liittoa Suomessa. Ajattelin, että teen noi hässäkät sitten vasta kun ollaan asetuttu omaan kotiin ja on viimein antaa Suomeen se uusi osoite.

Joo, meille tuli kanssa apostillellinen vihkitodistus ihan postissa, kun tilasin puhelimitse. Hintaa tuli $47 tjsp, mutta ei tarvinnut noutaa sitä Olympiasta, ja ainakin Suomen Los Angelesin pääkonsulaatti lähetti sen vihkitodistuksen takaisin minulle. :)

Sen verran osoitteenmuutoksesta, että oman osoitteenmuutoksen (AR-11) lisäksi, sponsorin pitää lähettää USCIS:lle oma muuttoilmoituksensa, I-865.

Katselin näitä muuttoilmojuttuja, kun meidän vuokrasoppari päättyy 21.5.2012, ja miehen toimisto muuttaa helmikuussa Kirklandiin, joka on hieman kauempana meiltä. Joten suunnitellaan kämpän hankkimista lähempää miehen toimistoa seuraavaksi. Ja muuttaessa pitää pitää USCIS ajan tasalla. Mielummin liian herkästi kuin että vahingossa unohtaa.

Tää papereiden kerääminen ottaa päähän. Toi GC-haastattelupaketti on kyllä hyvässä vauhdissa, etsin vielä yhtä "hukassa" olevaa mappia, jossa on rikosrekisteriote toivottavasti Apostillella (löytyi tammikuussa 2010 päivätty todistus CV-kansiosta, josta puuttuu apostille, mutta se kelpaa tarvittaessa) ja väsään valokuva-albumia, mutta ihan hyvin tämä edistyy. Ja sitten vuokrasopparia, kissahotellin varausta ja eläinlääkärilappuja (joissa näkyy kissojen omistajiksi merkittynä minä ja mies) ja vakuutuspapereita myöten katson, mitä yhteistä löydetään.

Yritän järkätä pikkuhiljaa kaikki mahdolliset kuvat kronologiseen järjestykseen kuvateksteineen tonne mappiin, ja lisäilen lentolipuntynkiä mappiin. Kyllä tämä tästä, mutta silti hieman ärsyttävää, kun olen päästänyt paperit levähtämään parissa kuukaudessa taas ihan täysin. :rolleyes:

Ja ihan vaan sen takia että voin, pistän miehen työpaikan pikkujouluista kuvia kanssa mappiin, kuten myös toissakesäisestä juhlasta jne. En tajunnut ottaa kuvia kesällä kasinolta miehen pelinjulkistusjuhlista, mutta kun olen 99.4% ajasta kameran takana, ei kuvia löyty minusta ja miehestä yhdessä. Ellei jollain sen kollegalla tietty ole halua postittaa jotain miehen sähköpostiin.

Ja kun mies on saanut palkankorotuksen sen edellisen Affidavit of Support-lappusen täyttämisen jäljiltä, pistän miehen pyytämään töistä uuden "employment letter"-lappusen, varmuuden vuoksi. Palkkataso kun on kymppitonnin enemmän kuin alkuperäisessä hakemuksessa olleessa liitteessä. :girl_impossible:

Juu mulla on siis se biometrics 4.1. ja ajattelin että suoriudun siitä varmaan vanhalla nimellä olevalla passilla näyttämällä avioliittotodistusta mutta meneeköhän se vielä läpi parin kuukauden tai kuukauden päästä itse haastattelussa. Jollen sitten satu saamaan ajokorttia ennen sitä.. oletko PennyV menossa haastatteluunkin vanhalla passilla?

Eve en ole vielä saanut haastattelu aikaa.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...