Ruska Kirjoitettu August 23, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu August 23, 2014 Onko siitä mitään haittaa jos kihla- ja vihkisormus ovat eri materiaalia? Kuluttaako kovempi pehmeämpää ja jos kuluttaa niin missä ajassa kuluma näkyy? Viisi, kymmenen, kaksikymmentä vuotta? Vihkisormukseni on palladiumia, kihla oli palladiumhopeaa (50/50). Kihla on nyt teillä tietymättömillä ja jos käy niin että sitä ei vaan löydy, niin harkitsen terässormusta tilalle. Mitenkähän se tulee toimeen palladiumin kanssa? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janique Kirjoitettu August 26, 2014 Raportoi Share Kirjoitettu August 26, 2014 (muokattu) Tästä vastauksesta tuskin on mitään varsinaista apua, mutta itse olen kuullut, että esimerkiksi titaanin (joka on terästä huomattavasti kovempaa) ja kullan yhdistelmä on mahdollinen. Kulumista kyllä tapahtuu, mutta se on niin vähäistä, että yhdistelmä kestää hyvänä vuosikymmeniä. Viisaampi korjatkoon, mikäli ammuin itseäni juuri jalkaan. Muokattu: August 26, 2014, käyttäjä: Janique Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruska Kirjoitettu August 27, 2014 Kirjoittaja Raportoi Share Kirjoitettu August 27, 2014 Itseasiassa kysyin tätä asiaa myös Kultasepänverstas CaiSannista, josta vihkisormus on kotoisin. Sieltä sanottiin etteivät suosittele terästä ja palladiumia rinnakkain, satunnainn käyttö on ihan ok muttei 24/7. Mulla onkin nyt hankittuna erikseen "työsetti" teräksestä, eli kaksi sileää sormusta hieman eri levyisinä ja niitä tulee siis pidettyä ainakin se 8 h vuorokaudesta. Eipä siihen sitten enää jää kovin montaa tuntia yhteiseloa palladiumille ja teräkselle jos hienomman kivellisen vihkin vaihtaa sormeen aina kotiin tullessa Ajattelin kyllä että kunhan valmistun ja pääsen töihin, niin saatanpa ostaa jonain vuonna itselleni esimerkiksi synttärilahjaksi jotain pientä ja kimaltelevaa tuon vihkin rinnalle... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niittipyssy Kirjoitettu October 28, 2015 Raportoi Share Kirjoitettu October 28, 2015 Mulla on titaaninen kihlasormus ja kyselin häämessuilla kultasepältä että uskaltaako tuon rinnalle hankkia kultasormusta. Kuulemma kuluminen on minimaalista kunhan molemmat sormukset ovat oikeankokoisia eivätkä pyöri sormessa (eli eivät hinkkaudu toisiaan vasten). Yksi vaihtoehto on kiinnityttää sormukset yhdeksi leveäksi mutta itse en ainakaan syttynyt tälle idealle... Mutta siis, mulle tulee titaanikihlan viereen keltakultavihki. Osa varmasti kauhistelee mutta "tyylisäännöt" on tehty rikottaviksi Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minitikru Kirjoitettu December 17, 2015 Raportoi Share Kirjoitettu December 17, 2015 "Syököhän" valkokulta hopeaa? Sulhasen kihla on hopeaa ja vihki valkokultaa. Kokeili laittaa ne yhtä aikaa sormeen, ja totesi että voisi ehkä pitääkin kahta sormusta sitten kun olemme naimisissa. Aluksi meinasi vaihtaa vihkin kihlan tilalle ja laittaa kihlasormuksen talteen. Nyt harkitsee kuitenkin molempien pitämistä. Mutta onko tämä mahdollista? Siis kestääkö kihla? Kihla on vähän leveämpi ja jäisi alemmaksi sormukseksi. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raitaa Kirjoitettu December 20, 2015 Raportoi Share Kirjoitettu December 20, 2015 ^ Kyllä valkokulta syö hopeaa, hopea on tosi pehmeää, jopa kaksi kultaista syövät toisiaan. Hopeasormuksen pehmeyttä kuvaa se, että hopeasormus voi vääntyä soikeaksi ihan normaalissa käytössä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minitikru Kirjoitettu December 20, 2015 Raportoi Share Kirjoitettu December 20, 2015 No siinä tapauksessa sulhanen käyttää pelkkää vihkiä ja laittaa kihlan talteen. Hopeasormusten vääntymisestä tulikin mieleen yksi juttu: Kaverillani ja hänen sulhasellaan oli alunperin hopeaa molempien kihlasormukset. Sulhanen tekee sellaista työtä, jossa sormus joutuu koetukselle. Sormus olikin vähän heikossa hapessa ja soikistunut. Kerran se oli pöydällä, ja kaverini ajatuksissaan tarttui sulhonsa sormukseen ja alkoi räpeltää sitä. Loppujen lopuksi hän onnistui taittamaan sormuksen kasaan! Kuitenkin loppu hyvin kaikki hyvin, he ostivat myöhemmin uudet kihlasormukset, valkokultaiset Toivottavasti kaverini ei ole tai rekisteröidy tänne, muuten hän tunnistaa itsensä tästä ja sen jälkeen minun nimimerkkini Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pippuripähkinä Kirjoitettu February 5, 2016 Raportoi Share Kirjoitettu February 5, 2016 Hui nyt iski pieni pelonpoikanen... Voinkohan pitää teräksistä kihlaani ja keltakultaista vihkiä samassa sormessa? Pitänee kysellä kultasepänliikkeestä kun käyn noutamassa sormukseni... Ei tullut aiemmin edes mieleen tämä! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts