lassotar Kirjoitettu April 23, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 23, 2006 Olen ajatellut maalata pilttipurkkeja lasivärillä ja laittaa ne pöytiin juhlapaikalle....Nyt kuulin, että purkki voi räjähtää kuumuudesta.... :-?Onko kellään kokemusta pilttipurkista tuikkukuppina? Mielestäni niitä on käytetty iät ja ajat, mutta omakohtaista kokemusta ei ole! Tuikut palaisivat ruokailun ja kahvin ajan...eli muutaman tunnin....Kertokaapa kokemuksianne....tai onko jotain muuta halpaa ideaa tuikkukupiksi? :-/ Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
jardins Kirjoitettu April 23, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 23, 2006 Minä olen neljä vuotta askarrellut tuikkukuppeja pilttipurkeista, eikä ole vielä yksikään räjähtänyt. En ole ennen edes kuullut moisesta! En usko että räjähtämis vaaraa on. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassotar Kirjoitettu April 23, 2006 Kirjoittaja Raportoi Share Kirjoitettu April 23, 2006 Kiva kuulla.....eli eikun askartelemaan! ;D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
tanssija Kirjoitettu April 24, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2006 Kyllä ne voi räjähtää. Mulla oli työpaikan pikkujouluissa todella epämukava olo kun edessäni oli pilttipurkki jossa kynttilä oli keinahtanut sivulle ja liekki kuumennsi pilttipurkin seinämää. Purkin pohja on sen verran pyöreä, että tuikku ei pysy siinä keskellä. Nämä on lainauksia ihan itse-keskustelu palstalta: "Varoitus noista pilttipurkki lyhdyistä! Ne saattavat kuumentua liikaa ja räjähtää! Tai se ulkopuolella oleva materiaali saattaa alkaa palamaan Ja tuikusta saattaa tulla sinne sisälle allaspalo (näin sanoi palomies kun laitoin tekstarin ja kysyin asiaa ennen joulua)""eräs tuttava kertoi juuri että oli tehnyt pilttipurkista ja jostain ryyneistä tms siihen liimaamalla päällisen.oli sitten poltellut sitä ja ryynit oli alkanu kärventyyn siinä päällä!hui.ja joku sano että oli tehnyt lautasliinatekniikalla pilttipurkkituikkulyhtyynsä kuvion ja se oli myös kärventynyt"Ja kuluttaja viraston sivuilta, mitä tarkoittaa allaspalo:"Lämpö lyhdyn sisällä nousee niin paljon, että syntyy allaspalo. Silloin koko sula kynttilämassa roihahtaa palamaan, lämpötila nousee entisestään, liekit nousevat korkeiksi ja tulipalo voi levitä"Ja vielä samalta sivulta, millainen on turvallinen lyhty:"Hyvä lyhty on tarpeeksi suuriMatalat ja ylhäältä avoimet lyhdyt ovat turvallisempia kuin pienet ja suljetut lyhdyt. Suljettu lyhty pitää lämmön sisällään. Suljetussa ja liian pienessä lyhdyssä lämpö voi nousta niin korkeaksi, että syttyy allaspalo. Käytännön testeissä on todettu, että lyhdyn palotilan pitää olla vähintään noin litran kokoinen. Lyhdyssä kannattaa polttaa ohjeen mukaista ja lyhtyyn sopivan kokoista kynttilää." Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
jardins Kirjoitettu April 24, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2006 Sen tuikun voi kiinnittää sulalla steariinilla sinne pilttipurkin pohjaan kiinni, että ei lähde valumaan. Näin meitä on ainakin neuvottu pari vuotta sitten eräällä kurssilla jossa totesimme, että pilttipurkit eivät ole vaarallisia. Myös hiekan avulla pohjasta saa tasaisemman, ja tuikkua lähemmäs "ilmareikää" niin etteivät reunat kuumene. Tuikkuihin myydään myös "normaali kokoa" pienempiä tuikkuja, joita voi käyttää pilttipurkkien kanssa, tosin paloaika ei niissä ole yhtä pitkä, mutta luulisi palavan sen pari tuntia. Purkkien koristelussahan ei missään nimessä kannata käyttää paloarkaaa materiaalia, senhän sanoo jo järkikin. Tietenkin, koska pilttipurkit eivät ole tarkoitettu kyseiseen käyttöön, eivät ne ole niitä turvallisempia mahdollisia vaihtoehtoja. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caroliina Kirjoitettu April 25, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 25, 2006 Minä kuulin myös jostain vinkin, että hiekan sijaan voi pilttipurkin pohjalle laittaa merisuolaa, niin tuikku pysyy oikealla paikallaan ja suola on myös kauniimman näköistä kuin hiekka (riippuu tietysti häiden teemasta). Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ki-vi Kirjoitettu April 25, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 25, 2006 Me laitettiin pohjalle merisuolaa. Purkit kuumenivat ainoastaan ihan yläosasta ja 130:stä vain yhteen syttyi pienehkö allaspalo :-[ Yksikään ei räjähtänyt.Näyttivät hienoilta Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
nonnuska Kirjoitettu April 25, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu April 25, 2006 Mä myös vannon merisuolan nimeen Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassotar Kirjoitettu May 20, 2006 Kirjoittaja Raportoi Share Kirjoitettu May 20, 2006 Vaikka meillä tulee pilttipurkkeja päivittäin, olen kuitenkin päätynyt ikean tuikkukuppeihin...Olivat niin edullisia, etten viitsi ottaa riskiä ja paineita siitä, että pilttipurkki roihuaa/poksahtaa kesken hääjuhlan... :-/ Eli ikean tuikkukuppi 4 kpl/ 0,95e ja sinne kultainen tuikku...pohjalle vielä viininpunaista koristehiekkaa....Mielestäni todella kaunis! Mutta kiitos kaikille vastauksista... ;D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ananova Kirjoitettu June 2, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu June 2, 2006 Askartelin sisareni häihin kymmeniä tuikkupurkkeja erikokoisista lasipurkeista. Päällystin purkit mulperipaperilla ja juhlan aikana en huomannut mitään ongelmaa. Ennen juhlaa olin jo todennut että ei voi käyttää tuikkua suurempia, koska lämpötila nousee niin suureksi ja pöytäkynttilä oli sulanut ihan nestemäiseksi. Juhlaan laitettiin merisuolaa pohjalle, mutta yksi kynttilä oli sytytysvaiheessa mennyt hieman liian reunaan ja juhlan jälkeen huomasin että mulperipaperi oli siltä reunalta ruskettunut Eli pahasti vaikuttaisi että tosi varovainen saa kyllä olla.... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Morsmaikku29.7 Kirjoitettu June 4, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu June 4, 2006 Päikyssäni on kuvia meidän pilttipurkeista (sivua en kyllä nyt muista) Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
KatriSy Kirjoitettu June 25, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu June 25, 2006 Ei pilttipurkeille käy kuinkaan. Olen jo monta vuotta sitten maalannut eräät purkit ja ne ovat olleet pihalla pakkasellakin palamassa. Muutamat olivat koko talven pihalla pakkasessa, eikä niille käynyt silloinkaan mitään. Ei huolta ei niihin tule mitään, ellei ne ole säröjä saanut. Lastenhoitajana olen tehnyt vuosia niitä lasten kanssa eikä kukaan ole kertonut niiden räjähtäneen... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ninnu(Guest) Kirjoitettu June 30, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu June 30, 2006 Ja nyt te vasta kerrotte... Meillä oli häät toukokuun alussa ja olimme serkun kanssa askarrelleet kyseisiä tuikkukuppeja mulperipaperista niin kuin yhdessä hää-lehdessä neuvottiin. Ja niinpä mä sitten juhlan aikakna havaitsi, että osassa tuikkukupeista tuikku oli liian lähellä reunaa ja paperi kärventyi. Harmi homma, mutta ei pilannut juhlaa! :-X Tehdessämme tuikkuja ei tullut pieneen mieleen, että sytyttäjä ei huomioi sitä, että tuikun pitää olla täysin keskellä. Kupeissa ei ollut mitään hiekkaa eikä suolaa, eipä tullut silloin mieleenkään eikä lehdessäkään sitä kerrottu. Morsiamella taisi olla tuhat ja yksi asiaa silloin mielessä... : Mut olkaa siis varovaisia! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ninnu(Guest) Kirjoitettu June 30, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu June 30, 2006 Voisinpa seuraavaksi sitten opetella kirjoittamaan oikein... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taapelo Kirjoitettu July 9, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu July 9, 2006 Kyllä ne purkit saattaa kosahtaa.Niitä suositellaan poltettavaks ulkosalla.Itellä kyllä ollu purkeissa kynttilöitä eikä mitään oo käyny,mut toisaalta oon polttanu aika lyhyitä aikoja. Mut näin kesällä ja pelkät maalatut purkit on kauniita koristeita. Meilläkin oli toistakymmentä tuikkukippoa, mut yhessäkääb ei tuikkupalanu. Vältettiin niin turhaa lämitysstä. ;D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
HennaN. Kirjoitettu July 31, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu July 31, 2006 Tämmöisen tekstin mä jostain bongasin... En nyt itse asiassa muista mistä, kun vaan kopioin sen edelleen. Mutta kuulostaa aika vakuuttavalta ja asiantuntevalta tekstiltä. Tietysti on niin, että purkit ovat lähes turvallisia, ja on varsin harvinaista että ne syttyvät tai räjähtävät... mutta kuka haluaa ottaa sen riskin?!Saamamme tiedon mukaan pilttipurkkien käyttö tuikkuina on hyvin korkean paloturvariskin omaava askare. Palolaitos ei missään tapauksessa suosittele moista, myöskään ulkotiloissa tuollaiset lyhdyt eivät ole turvallisia koska allaspalo sytyttää nopeasti ympärillä olevia paloherkkiä materiaaleja.Palolaitoksen edustaja totesi, että jos lyhtyjä haluaa tehdä, on myös kaupasta ostettujen oikeiden tuikkulasien lisäksi myös turvallinen halpa vaihtoehto eli lasiset ylöspäin aukeavat (Y profiilin) lasit joita esim. kirppareilla ja kierrätyskeskuksissa on. Jos ne päällystää palamattomilla materiaaleilla ja polttaa tuikkua niissä hiekkapedillä ja laittaa vielä lasin palamattomalle alustalle, on noin yleisemmin kyse paljon turvallisemmasta tilanteesta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest VaasanEnkeli Kirjoitettu August 2, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 2, 2006 meille tulee lasimaalilla maalattuja tuikkukuppeja...pohjalle laitetaan pieniä simpukoita että kynttilä pysyy keskellä...kokeiltukkin on eikä räjähtänyt ! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katjuska76 Kirjoitettu August 2, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 2, 2006 Mä laitan piltti purkin pohjalle koristehiekkaa, niin ei mene kynttilä liian syvälle eikä kaadu. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katjuska76 Kirjoitettu August 3, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 3, 2006 Onkos vinkkiä millä aineella saisi sen liiman jota etiketistä jää niin pois purkista?? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest VaasanEnkeli Kirjoitettu August 8, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 8, 2006 ^meillä irtos niin et liotin noin 30 min niin kuumassa vedessä kun hanasta tulee ja siihen astianpesiainetta ja sit rapsuttamaan ;D Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luminella Kirjoitettu August 9, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 9, 2006 Minusta kauniita on myös venetsialyhdyt. Palaa pitkään (n.40h), on turvallisia ja edullisia. Värivaihtoehtojakin on paljon. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katjuska76 Kirjoitettu August 9, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 9, 2006 Venetsialyhdyt on kyllä kauniita, mutta eivät minusta niin kovin edullisia. KOMPS KOMPS Daily venetsialyhdyt eivät VOI olla kovin kalliita!!Satuin googlettamaan ja sellaiset sattui silmään ja vieläpä teemavärin mukaisia liloja Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luminella Kirjoitettu August 9, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 9, 2006 Venetsialyhdyt on kyllä kauniita, mutta eivät minusta niin kovin edullisia. KOMPS KOMPS Daily venetsialyhdyt eivät VOI olla kovin kalliita!!Satuin googlettamaan ja sellaiset sattui silmään ja vieläpä teemavärin mukaisia liloja Joo, musta ne oli jotain parin euron luokkaa. Olisko ollut 2,50. Lilat bongasin minäkin kaupasta. Ei tosin sovi meidän väreihin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katjuska76 Kirjoitettu August 10, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu August 10, 2006 ^ Niitä on sitten vielä punaisia, sinisiä ja vihreitä. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jonna(Guest) Kirjoitettu January 1, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu January 1, 2007 Venetsialyhtyjä myös valkoisia!Ainakin anttilassa..jeee:) Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts