Guest kesamorsian07 Kirjoitettu July 20, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu July 20, 2006 Kiitos neuvoista ziggysd, katsotaan miten seuraava sinettisessio sujuu. Onneksi tajusin ottaa vanhat, veneessä olevan Ikea-astiaston lusikat käyttöön, muuten olis käyny hassusti :-[Upeat muuten teidän lopulliset kutsut! Meidän suunnitelma on samantyylinen, mutta pystysuoraan, jotta "juhlalakiin" mahtuu enemmän tekstiä ja karttojakin pitää olla sekä kirkkoon että juhlapaikalle. Mutta siis, kiitos vielä kerran nopeasti vastauksesta Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kesamorsian07 Kirjoitettu September 3, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu September 3, 2006 Käytännön huomioita sinettien tekemisestä:En halua tehdä suoraan kuoren päälle, kun kaikki eivät onnistu kuitenkaan ja sitten on printatut kuoret pilalla. Tarkoitus siis tehdä sinetit erikseen ja liimata kuoreen. Sulatin vahapaloja (leikattu terävällä veitsellä Sinellistä ostetusta tangosta) lusikkaan ja kaadoin sekä folion että leivinpaperin päälle, ja painoin leimasimen päälle. Folio: leimasin lähti hyvin irti vahasta (tosin leimasin kuumenee noin viiden sinetin jälkeen eikä enää meinaa lähteä niin hyvin vahasta irti, eli viilennys tarpeen jääpalalla tai vesihanan alla - kuivattava hyvin!) mutta sinetti/sinetit pitää viilentää tosi hyvin ennenkuin lähtevät foliosta irti Laitoin folion jääkaappiin ja 10min päästä lähtivät pienen taivuttelun jälkeen irti. Leivinpaperi: vaha lähti niin tehokkaasti irti, että jäi leimasimeen kiinni ja siitä sitä olikin sitten irrottaminen Suosittelen siis foliota ja vähän kärsivällisyyttä sinettien irrottamisessa.Tulossa on yli 50 sinetin tekeminen kutsuihin ja myöhemmin saman verran kiitoskortteihin, joten kyllähän tässä varmaan iltapuhdetta riittää Tosin tulee tosi kauniita, joten mielestäni vaivan arvoisia :exclamation Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
kecofa Kirjoitettu September 4, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu September 4, 2006 Mua mietityttää tuo että kuinka kauan sitä leimasinta painetaan siinä vähän päällä?Nopea painallus vai ihan huolella? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kesamorsian07 Kirjoitettu September 4, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu September 4, 2006 Se onkin se ns. taito-osuus eli ei liian vähän aikaa, muuten vaha ei ole ehtinyt jähmettyä ja sinetti menee pilalle ja liian pitkään niin leimasin jää kiinni. : Mulla onnistuu parhaiten, kun sitä pitää n. 5 sekuntia ja sitten vähän testaa reunasta, että miten lähtee irti. Silleen varovasti liikuttelemalla se mun mielestä parhaiten lähteekin irti. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
unelmien kesä 2007 Kirjoitettu September 6, 2006 Raportoi Share Kirjoitettu September 6, 2006 mäki tilasin just turusta meijän omilla nimikirjaimilla varustetun sineti tuli tänää postissa, piti heti päästä kokeilee. jotenki se tanko tuntu vaikeelta, sinetti aine rupes palamaanonko pienien palojen kans helpompaa vai tuleeks se kalliimmaks pitäis laittaa kutsuihin n.70 ja hääkarkkirasioihin 130 ainakin?! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
-k Kirjoitettu February 15, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu February 15, 2007 Tuntui, että kuumaliimapyssy ei toimi: vahaa ei tule ollenkaan, sitten sitä annosteli ihan liikaa.Käsitykseni mukaan sinettitanko on tarkoitettu MATALALÄMPÖpyssyyn. Kuumaliimapyssy kuumenee liikaa(suprise,suprise..) ja vahaa valuu pyssyn suusta.Itse olen nyt testannut muutaman koe sinetin ja onnistui hyvin periaatteella: sinettivahaa kartongille(tms kohteeseen)+laske kymmeneen, paina sinettileimasin vahaan+laske kymmeneen -> nosta leimasin pois.. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellipsi Kirjoitettu February 19, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu February 19, 2007 Me teimme Sinellistä ostetulla sinetti "pyssyllä" ja siihen tarkoitetuilla sinettipötköillä suoraan kuoriin. Mitään ongelmia ei ilmennyt. Tasaisesti kun vain painoi sinetin kuuman massan päälle, painoi noin 10 sekuntia ja sitten varovasti nosti sinettileimasimen pois hieman kallistaen. Osasta sineteistä toki tuli kauniimpia, mutta jos aloittaa tekemisen vaikka poikamiesten korteista, niin ei kai se haittaa jos ne eivät täydellisiä ole... ;DKovasti saatiin kiitosta sineteistä Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasty Kirjoitettu March 6, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 6, 2007 Minäkin ajattelin tuolta Sinellistä tilata. Mietin vaan, kun siellä on kahdenkokoisia lakkatankoja. On siis yhden tai 1,6 cm paksuista ja kahta pituuttakin. Kumpaa siis olette tilanneet ja miten suureen määrään on riittänyt? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santty Kirjoitettu March 7, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu March 7, 2007 Mä liputan matalalämpöpyssyn nimeen, ilman sitä ois varmaan menny ikä-terveys-ja-hermot. Ainoa vaikeus oli siinä miten paljon annosteli vahaa kuoren päälle, mutta tämänkin oppi muutaman sinetin jälkeen. Lisäksi sinettivaha pötköt olivat liian isoja, joten piti vuolla ympäriltä kerros pois ennen kuin ne menivät pyssyn sisään. Muuten oli helppoa kuin mikä, olin ihan yllättynyt kun mitään vastoinkäymisiä ei tullut ;D Me saatiin vajaasta kahdesta pötköstä 45 sinettiä. Ja aikaa tähän meni vajaa tunti. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu April 24, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2007 Te, jotka ootte tehneet sinetit ensin ja kiinnitäneet ne kuoriin vasta sitten: Millä kiinnititte? Kuumaliimalla? Jollain muulla liimalla? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
hipsukka2007 Kirjoitettu April 24, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2007 Mulla onnistu sinetit hienosti. Tein ne suoraan kirjekuoren päälle, kokeilin ensin ohuemmalle paperille, ettei mitään tule läpi ja tahri kutsua. Sulatin palan vahaa lusikassa kynttilän lämmössä, kaadoin varovasti kuorelle, laskin kymmeneen, painoin leiman, laskin kymmeneen, ja irrotin leiman varovasti. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu April 24, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2007 Hmm. Kun mulla tökkää tuohon lusikasta kaatamiseen, se kun ei valu mihinkään siitä ja jos valuu, niin ei katkea ikinä vaan venyy vaan, vaikka paperille sen laittaisin. Jos kuumennan enemmän niin se alkaa kuplia eikä silti oikein valu. Vinkkejä...oon siis yrittäny sekä foliolle että suoraan kuorelle. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
1472007 Kirjoitettu April 24, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 24, 2007 Meillä ainakin sinettimassan sisään oli valettu lanka, jota polttamalla (aivan kuin kynttilässä) sai massaa tiputettua kuoren päälle. Sitten vain sinetillä survaisemaan ja avot! Ihan kohtuuhyviä tuli. Sinetti ja tangot hankittiin Akateemisesta Kirjakaupasta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sani80 Kirjoitettu April 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 26, 2007 Olipa hyvä aihe!Meillä olisi kuukauden kuluessa leikittävä näillä sineteillä, joten kaikenlaisia kokemuksia otetaan vastaan :Lähinnä askarruttaa kysymys: suoraan kuoreen vai foliolle tai jollekin muulle alustalle?Help :-? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu April 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 26, 2007 Tämän hetkisten yritysten jälkeen en tosiaankaan oo tekemessä sinettejä suoraan kuoreen. En ota riskiä että niitä pilaisin. Ongelmissa siis vieläkin olen koko homman kanssa. Oon kokeillu sulattaa suoraan sitä pötköä, niinku ohje sanoo, mut miten juukelissa sen saa niin sulaksi, ettei se tippase kynttilään, mut kuitenki irtoais jotain edes siitä tangosta paperiin/folioon tms. Ei nimittäin ole kovin hyvä tuoksu mikä tulee kun lakkaa liekkiin pääsee tangon pyörittelystä huolimatta roiskumaan. Ja niinku sanoin tuossa aiemmin, niin mulla jämähtää se aine lusikkaan kiinni, jos siinä koitan sulattaa. : Kertokaa jotain uskomattomia niksejä... Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumreli Kirjoitettu April 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 26, 2007 ^Herää kysymys onko sulla jotain huonolaatusta lakkaa :-? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu April 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 26, 2007 Joo, sitä minäkin mietin, mutta ihan sitä mitä sinooperissä myydään, siellä ei siis mitään muuta edes saatavilla... Oon kyllä ajatellut koittaa jollain toisellakin jos jossain nään. Huoh. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariliini Kirjoitettu April 27, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 27, 2007 Mulla onnistui valanhyvin tuo sinetin sulatus ja "tiputus". Tuikun päällä sulattaessa se todella jämähtää lusikkaan, mutta itse onnistuin näin; murskasin sinettitangon vasaralla muovipussiin ja sulatin noin yhden sinetin verran sinettilakkaa lusikassa. Tuikun kanssa tuo ei onnistunut vaan tarvittiin kunnon pöytäkynttilä jotta liekin lämpö on tarvittavan kuuma!!Itse tein sinetit suoraan kutsukortteihin ja hyviä tuli! ;DLiitänpä tuohon vielä kuvan..Minullakin oli Sinooperin sinettilakkaa. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu April 27, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 27, 2007 Hmm. Jos joku kerran on onnistunu tekemään sinooperin lakalla ( ja saman kuvioisella leimasimellakin;) ) niin täytyy munki vielä koittaa. Kynttilänä oli pöytäkynttilä, mut oiskohan siinä ollu sydänlanka ja sen seurauksena liekki niin pitkä, ettei päässy laittaan lusikkaa lähelle sitä kuuminta kohtaa ilman, että se olis ite liekissä. Uutta intoa hommaan sain, kiitos Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sysof Kirjoitettu April 30, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu April 30, 2007 Meille kerrottiin Sinooperissa, että lakkapötkö pitää ensin murskata ja sitten laittaa sitä murskaa esim. lusikan päälle (lusikka tuhoutuu tässä kyllä sitten) ja lusikka liekin ylle.. Kokeilin tuota meidän puhdistetulla tinakauhalla ja onnistui ihan hyvin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
1472007 Kirjoitettu May 30, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu May 30, 2007 Mun tuleva ukko teki ne suoraan kuoreen jo aiemmin mainitulla Akateemisen tangolla, jossa sytytetään tangon sisällä oleva lanka palamaan ja siitä tiputetaan. Ei moittinut vaikeaksi ja siistejä tuli muutaman harjoituskerran jälkeen. Muistakaa pitää leimasinta tarpeeksi pitkään sinetissä, jotta se irtoaisi helposti. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
aiim Kirjoitettu May 31, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu May 31, 2007 Me tehtiin suoraan kuoriin sellasella neliskanttisella lakkapötköllä ja metallisella leimasimella. Toinen sulatti pötköä pyöritellen kynttilän liekin vieressä, sitten painoi sulan lakkapötkön pään kuoreen, pyöräyttäen, jolloin sula lakka jää kuoreen kiinni. Ja toinen heti perään painoi öljytyllä sinettileimaisimella lakkaan, ja leimasin irti hieman toiselle sivulle kallistaen. Sujui ihan ok, välillä vain tuli hieman liian vähän lakkaa, sellaiset sivuilta pursuvat sinetit oli kauniimpia. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
carpalo Kirjoitettu June 3, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 3, 2007 Itse väkersin kiertotie-/säästösinetit näin: ostin sitä saven tyyppistä askartelumassaa askarteluliikkeestä, muotoilin siitä n. sinetin kokoisia läkkäröitä, joihin painoin kuvion (ite käytin tuossa kohokuvioista nappia, mutta sinettileimasin toimii varmasti myös). Kun läkkärät oli kuivat, maalasin ne askartelumaalilla, joka oli tuolle massallle sopivaa. Lopuks kiinnitin sinetit lämminliimalla. Onhan tuo melko näpertämistä, tosin ite kylläkin nautin näpertämisestä...eikä tuo sinettivahankaan kanssa kovin helpolta kuulosta. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest eevi Kirjoitettu June 3, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 3, 2007 Kiitos carpalo vinkistä, meillä oli sattumalta jämäpala tuota saven tapaista massaa. Inhoan sitä kaikessa muussa käytössä, mutta nytpä saatiin alle 10 minuutissa koristeet 40 kynttiläkippoon Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dessa Kirjoitettu June 26, 2007 Raportoi Share Kirjoitettu June 26, 2007 Onko sinettileimasimen pää hyvä öljytä??siis aivan normaalista metallipäisestä sinettileimasimesta kyse...tää oli mulle aivan uutta!aiimin tekstistä vain poimisin! Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts