susumu Kirjoitettu June 5, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 5, 2012 Lähdin etsimään hääpukua sillä ajatuksella, että hääpuvut nyt varmaan yleensä ovat silkkiä. Nyt olen hiukan pää pyörällä. En usko, että yhdenkään liikkeessä sovittamani puvun kangas on ollut silkkiä. EIvät edes organzapuvut.Mitä on tämä "hääsatiini", jota myyjät väittävät pukujen kankaiden olevan (yleensä, jos olen kysynyt)? Satiinihan on ymmärtääkseni se tapa, jolla kangas on kudottu. Onko suurin osa puvuista sittenkin muovia/polyesteriä? Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pesukarhu Kirjoitettu June 6, 2012 Raportoi Share Kirjoitettu June 6, 2012 Suurin osa puvuista tehdään keinokuitukankaista. Ainakin oman kokemukseni mukaan, osa tuntuu hyvinkin miellyttäviltä, ei ollenkaan "muovisilta".Satiini on tapa kutoa kangas. "Hääsatiini", eli "morsiussatiini" on paksumpi satiinilaatu, yleensä tehtynä polyesteristä. Samantyyppinen kangas silkkisenä on ohuempi ja paperimaisempi, ja muistuttaa mun mielestä enemmän kalliimpiem valmispukujen taftia kuin satiinia. Katso hintalappua, jos sovittamasi puvut ovat tuhannen paikkeilla, ne ovat keinokuitua. Jos ne ovat kolminkertaiset, ne saattavat olla silkkiä. Epäilen että yhdessäkään liikkeessä on sikkipukuja, koska1. se on niin kallista,2. se rypistyy niin helposti, että sitä saisi olla ihan koko ajan silittämässä,3. Se ei kestä jatkuvaa sovittamista, ja ensimmäiset karheat kädet aiheuttavat siihen lankavetoja,4. Harva suomalainen haluaa maksaa yhden päivän puvusta niin paljon,5. sekä osa ei myöskään ymmärrä eroja, käsitteet kun tuntuvat olevan kaikilla ihan sekaisin. Suosittelen teettämistä, silloin pystyt itse vaikuttamaan kankaan materiaaleihin. Lainaa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts